خیرالله حق‌جویان، شهروند یارسان زندانی با وثیقه آزاد شد

روز چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰، خیرالله حق‌جویان، عضو مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان با قرار وثیقه از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه آزاد شد. به گزارش وب سایت کردپا، آقای حق‌جویان با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

خیرالله حق‌جویان روز دوشنبه هفتم تیرماه به دست نیروهای امنیتی بازداشت و از آن زمان دست به اعتصاب غذا زد. فعالان مدنی یارسان آقای حق‌جویان را تا شهر صحنه همراهی کرده و قرار است وی در منزل شخصی به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰، شماری از فعالان مدنی یارسان نیز در همبستگی با خیرالله حق‌جویان دست به اعتصاب غذا زده بودند.
به گزارش منابع حقوق بشری، خیرالله حق‌جویان به دلیل شرکت در مراسم هشتمین سالگرد جان باختن سه فعال کرد یارسانی و سخنرانی در این مراسم احضار و بازداشت شده بود.
در سال ۱۳۸۲، سه تن از پیروان آیین یارسان با نام‌های «محمد قنبری»، «نیکمرد طاهری» و «حسن رضوی» دست به خودسوزی زدند و جان باختند.
این خودسوزی‌ها در اعتراض به تبعیض علیه پیروان یارسان و توهین به آداب و رسوم مذهبی آن‌ها انجام شد.
یارسان ها یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران هستند که در چهار دهه‌ گذشته همواره تحت فشار و تعقیب حکومت جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند.
در این آیین، یارسان یکی از نام‌های خداوند است و به هر فرد یارسانی نیز «یار» می‌گویند. کتاب مقدس یارسان، «دیوان گوره» نام دارد. ریشه آیین یاری را می‌توان در آیین‌های کهن ایرانی حست که شباهت‌هایی هم به «مانویت» و آیین «زرتشتی» دارد.
آمار رسمی و دقیقی از جمعیت جامعه یارسان ایران در دست نیست اما منابع داخلی خود اقلیت یارسان جمعیت‌شان را تا سه میلیون نفر تخمین زده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

اعتصاب غذای فعالان مدنی یارسان در حمایت از خیر‌الله حق جویان، زندانی عقیدتی

روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰، شماری از فعالان مدنی یارسان در همبستگی با خیرالله حق‌جویان، عضو زندانی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان دست به اعتصاب غذا زدند. خیرالله حق‌جویان روز دوشنبه هفتم تیرماه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده و از آن زمان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

اخبار

حمله مسلحانه به یارسانی‌ها با فریاد الله‌اکبر؛ جولان ‌جهادی‌ها در کرمانشاه

روز پنج‌شنبه ٢تیرماه١۴٠٠ حوالی ساعت چهار بعدازظهر چهار موتورسوار مسلح با صورت‌های پوشیده و سردادن فریاد الله‌اکبر به روستای قلعه‌وری یارسان‌نشین از توابع سرپل‌ذهاب کرمانشاه حمله کرده و غیر از شلیک به خانه‌های روستا، سوپرمارکت قلعه‌وری را که در نزدیکی جاده اصلی میان ثلاث‌باباجانی و «تازآباد» سرپل‌ذهاب است، به رگبار بسته‌ و بلافاصله محل حادثه را ترک کرده و متواری شده‌اند.
در این تیراندازی «ظفر کرمی»، صاحب سوپرمارکت و یکی از ساکنان این روستا به‌شدت زخمی شده و پای راست او در این حمله دو گلوله خورده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021