به گزارش آژانس خبررسانی کردستان، سیاوش حیاتی، سید امین عباسی، داریوش حیدری، شاهرخ صائمیان، پیام رضایی و نوشاد طاهری اعلام کرده‌اند که در حمایت از خیرالله حق‌جویان به مدت ۴۸ ساعت همراه با او اعتصاب غذا می‌کنند.

به گزارش منابع حقوق بشری، خیرالله حق‌جویان به دلیل شرکت در مراسم هشتمین سالگرد جان باختن سه فعال کرد یارسانی و سخنرانی در این مراسم احضار و بازداشت شده است.

در سال ۱۳۸۲، سه تن از پیروان آیین یارسان با نام‌های «محمد قنبری»، «نیکمرد طاهری» و «حسن رضوی» دست به خودسوزی زدند و جان باختند.

این خودسوزی‌ها در اعتراض به تبعیض علیه پیروان یارسان و توهین به آداب و رسوم مذهبی آن‌ها انجام شد.
دین مردم یارسان، آیین «یاری» است که به گفته پژوهش‌گران، حاصل تطور و تکامل فرهنگ و باور چندهزار ساله‌ ساکنان «زاگرس» است.

در این آیین، یارسان یکی از نام‌های خداوند است و به هر فرد یارسانی نیز «یار» می‌گویند. کتاب مقدس یارسان، «دیوان گوره» نام دارد. ریشه آیین یاری را می‌توان در آیین‌های کهن ایرانی حست که شباهت‌هایی هم به «مانویت» و آیین «زرتشتی» دارد.

آمار رسمی و دقیقی از جمعیت جامعه یارسان ایران در دست نیست اما منابع داخلی خود اقلیت یارسان جمعیت‌شان را تا سه میلیون نفر تخمین زده‌اند.

 

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.