یک دانشجو در اصفهان به جرم بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد

«سینا شکیب»، دانشجوی دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار دانشگاه اصفهان، به دلیل اعتقاد به آئین بهائی از این دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.

به گزارش وب سایت هرانا، سینا شکیب در تاریخ ۳۰ فروردین ماه و در زمان ورود به سامانه آموزشی جهت شرکت در کلاس آنلاین متوجه قفل بودن کارتابل خود شده است.

در تماس وی با واحد آموزش دانشگاه به او گفته شد که طی نامه‌هایی محرمانه که توسط وزارت و گزینش به دانشگاه ارسال شده، او از دانشگاه اخراج و از ادامه تحصیل محروم است.

سینا شکیب، متولد ۱۳۸۰ و دانشجوی ترم ۴ رشته آمار و کاربرد ها در دانشگاه اصفهان-دانشکده ریاضی و کامپیوتر خوانسار است.

بیش از این دو خواهر و همچنین مادر سینا شکیب به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج یا از شرکت در کنکور محروم شده‌اند.

سارا شکیب، خواهر سینا شکیب، دانشجوی سابق آمار در دانشگاه سراسری کاشان، در اولین ترم ورود به دانشگاه در سال ۱۳۹۴ از دانشگاه اخراج شد.

سمیرا شکیب دیگر خواهر این شهروند بهائی نیز در کنکور سراسری سال ۹۷ با پیغام نقص پرونده مواجه شده و از ادامه تحصیل محروم شد.

سال ها پیش مادر این خانواده نیز به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده بود.

مقامات وزارت علوم ایران با بهانه نقض در پرونده، شهروندان بهایی را از قبولی در کنکور سراسری محروم می‌کنند و اگر دانشجوی بهایی بتواند از این سد عبور کند در زمان تحصیل از دانشگاه اخراج می‌شود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

سیمین فهندژ: می‌خواهند با افزایش فشارها، جامعه بهایی را از پا بیاندازند

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، در روزهای گذشته بیش از ۲۵ شهروند بهایی در شهرهای شیراز، مشهد، بندرعباس و کرج بازداشت و احضار شدند یا منازل آن‌ها مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

این اقدام وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران در زمانی انجام شد که کشور با آغاز موج چهارم شیوع بیماری کرونا مواجه است و اکثر شهرها در وضعیت پرخطر و قرمز قرار دارند.

زندان‌ها از پر ریسک‌ترین مکان‌های ابتلای بیماری به‌شمار می‌روند. حضور ماموران وزارت اطلاعات در منازل بهاییان و تفتیش لوازم منزل آن‌ها هم مغایر پروتکل‌های بهداشتی است که مسوولان بهداشتی کشور بر آن تاکید می‌کنند.

«ایران‌وایر» در همین رابطه با «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده است.

اخبار

دولت خاتمی و فریب جامعه جهانی درباره حق تحصیل بهاییان

ممنوعیت بهاییان از تحصیل در دانشگاه‌های ایران، سابقه‌ای به قدمت نظام جمهوری اسلامی دارد. با این حال، این ممنوعیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: قبل و بعد از سال ۱۳۸۳.

تا پیش از آن، بهاییان نمی‌توانستند در جلسه کنکور شرکت کنند. اما دولت «محمد خاتمی» راهی جدید را انتخاب کرد تا فشار را بر حکومت اسلامی کاهش دهد.

در بخشی از اسناد گزارشی که پیش رو دارید،‌ نامه مشاور محمد خاتمی خطاب به او آمده است که می‌نویسد بهاییان در جامعه بین‌الملل به سخنان خاتمی درباره جامعه مدنی و حقوق غیرمسلمانان اشاره و استناد می‌کنند.

راه‌حل دولت وقت؟ اجازه شرکت در کنکور، اما راه‌ ندادن به دانشگاه با بهانه «نقص در پرونده!»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021