به گفته وی، مقامات از آن‌ها می‌خواهند تا پیکر درگذشتگان خود را در محل گورهای دسته‌جمعی قتل‌عام شدگان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ دفن کنند.

جلوگیری از دفن بهاییان تهران در بخشی از گورستان خاوران

«سیمین فهندژ»، سخن‌گوی دفتر «جامعه جهانی بهایی» گفته است بهاییان تهران از دفن مردگان خود در بخشی از گورستان «خاوران» که پیش از این محل دفن بهاییان بود، منع شده‌اند. به گفته وی، مقامات از آن‌ها می‌خواهند تا پیکر درگذشتگان خود را در محل گورهای دسته‌جمعی قتل‌عام شدگان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ دفن کنند.

سخن‌گوی دفتر جامعه بهایی در این باره در توییتر خود نوشته است: «نمایندگانی از سوی بهشت‌زهرای تهران، بهائیان را مجبور می‌کنند اموات خود را در محل گورهای دسته‌جمعی خاوران و یا در لابه‌لای قبور سابق بهائیان که گنجایش یک قبر را نیز ندارد دفن کنند.»

او افزوده است: «نمایندگان بهشت‌زهرا مدعی شده‌اند که گورهای دسته‌جمعی خاوران که محل دفن بسیاری از اعدام‌شدگان پس از انقلاب در دهه ۶۰ بوده به طور کامل تخریب و تخلیه شده است.»

سیمین فهندژ هم‌چنین افزوده است: «با تخریب و یا مصادره بسیاری از گورستان‌های بهائی در این چهار دهه، بهائیان رنج بی‌حرمتی به عزیزان از دست رفته را بارها لمس کرده‌اند و نمی‌خواهند دیگران این رنج را بچشند. کفن‌ودفن و انجام مراسم خاکسپاری مطابق با آداب‌ورسوم و اعتقادات مذهبی، از حداقل حقوق شناخته شده انسانی است.»

تاکنون ده‌ها گورستان عمومی بهاییان در شهرهای مختلف ایران تخریب یا با هدف ممانعت دفن اموات در آن به طور کامل بسته شده‌اند. در مواردی حتی عوامل جمهوری اسلامی اقدام به خارج کردن اجساد بهاییان از قبرها و رها کردن آن‌ها در نقاط دیگر کرده‌اند؛ از جمله در آبان سال ۱۳۹۷ که پیکر یک شهروند ایرانی بهایی به نام خانم «شمسی اقدسی اعظیمیان» از آرامگاهش در قبرستانی اطراف دماوند بیرون کشیده و در بیابان‌های اطراف رها شد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

دولت خاتمی و فریب جامعه جهانی درباره حق تحصیل بهاییان

ممنوعیت بهاییان از تحصیل در دانشگاه‌های ایران، سابقه‌ای به قدمت نظام جمهوری اسلامی دارد. با این حال، این ممنوعیت را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: قبل و بعد از سال ۱۳۸۳.

تا پیش از آن، بهاییان نمی‌توانستند در جلسه کنکور شرکت کنند. اما دولت «محمد خاتمی» راهی جدید را انتخاب کرد تا فشار را بر حکومت اسلامی کاهش دهد.

در بخشی از اسناد گزارشی که پیش رو دارید،‌ نامه مشاور محمد خاتمی خطاب به او آمده است که می‌نویسد بهاییان در جامعه بین‌الملل به سخنان خاتمی درباره جامعه مدنی و حقوق غیرمسلمانان اشاره و استناد می‌کنند.

راه‌حل دولت وقت؟ اجازه شرکت در کنکور، اما راه‌ ندادن به دانشگاه با بهانه «نقص در پرونده!»

اخبار

جامعه جهانی بهایی و خطر نسل‌کشی بهاییان ایران پس از انقلاب ۵۷

آزار و سرکوب بهاییان در ایران از آغاز ظهور این آئین در ایران آغاز شد اما با سر برآوردن جمهوری اسلامی، اشکالی نظام‌مند و مورد حمایت حکومت به خود گرفت. در سال‌های آغازین انقلاب جامعه جهانی از موج اعدام بهاییان در زندان‌های ایران چندان مطلع نبود اما با تلاش پیوسته نهادهایی همچون جامعه جهانی بهائی، توجه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی به وضعیت بهائیان در ایران جلب شد. مقاله زیر به رویدادهای این چهار دهه می‌پردازد و همزمان، سنجه‌های تعریف‌شده برای «نسل‌کشی» را در مورد آنچه بر بهاییان گذشت محک می‌زند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021