نامه ۳۹ سازمان حقوق‌بشری به ملل متحد درباره نقض ساختاری حقوق بشر در ایران

۳۹ سازمان حقو‌ق‌‌بشری در نامه‌ای از دولت‌های عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند که با توجه به وضعیت بغرنج حقوق‌بشر در ایران، از ابقای جایگاه گزارش‌گر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ایران حمایت کنند.

این سازمان‌های حقوق‌بشری همچنین از اعضای شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته‌اند که از فرصت جلسه سالانه این شورا برای ابراز نگرانی درباره نقض ساختاری حقوق بشر در ایران استفاده کنند.

این سازمان‌ها با اشاره به گزارش «جاوید رحمان»، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر در ایران در وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، خواستار فشار بر حکومت جمهوری اسلامی برای پایان دادن به مصونیت ناقضان حقوق بشر شدند.

«عفو بین‌الملل»، «بنیاد عبدالرحمن برومند»، «انجمن حقو‌ق‌بشر مردم آذربایجانی در ایران»، «انجمن حقوق‌بشر در کردستان ایران»، «گروه حقوق‌بشر بلوچستان» و «سازمان حقوق‌بشر ایران» از جمله سازمان‌های امضا کننده این نامه هستند.

امضا کنندگان این نامه به برخی از موارد نقض حقوق‌بشر ساختاری اشاره کرده‌اند.

این موارد شامل نقض حقوق زنان و دختران، اقلیت‌های دینی و اتنیکی، حقوق زندانیان سیاسی در دوران عالم‌گیری کرونا، حق دسترسی شهروندان به محاکمه عادلانه و افزایش چشم‌گیر اعدام‌ها و کشته شدن کولبران کُرد و سوخت‌بران بلوچ با گلوله‌های مستقیم نیروهای مرزبانی ایران هستند.

از روز ۲۲ فوریه سال جاری، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در حال برگزاری جلسات سالانه خود در شهر ژنو سوییس است.

این جلسات تا روز ۲۳ ماه مارچ ادامه خواهند یافت و موضوع تخصیص گزارش‌گر ویژه برای وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در یکی از این جلسات به بررسی و رای اعضای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهد رسید.

با روی کار آمدن دولت «جو بایدن» در ایالات متحده و مطرح شدن بحث از سرگیری مذاکرات اتمی با ایران، بسیاری از فعالان حقو‌ق‌بشر نگرانی خود را از مصالحه کشورهای غربی با جمهوری اسلامی و فراموش شدن موضوع نقض ساختاری و سیستماتیک حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

یهودی‌ستیزی در پوریم، بهایی‌ستیزی با آهنگ ساسی‌مانکن؛ نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های مذهبی

مشاهدات تیم نظارت بر محتوای «ایران‌وایر» نشان می‌دهند که نفرت‌پراکنی مجازی علیه اقلیت‌های دینی در ماه مارچ نسبت به ماه پیش از آن ۲۹ درصد افزایش یافته است.

در این ماه بیش از ۲۸ هزار مطلب در فضای مجازی علیه اقلیت‌های دینی منتشر شده است. بیشترین بخش از این مطالب، حدود ۲۱ هزار مطلب، مربوط به محتواهای شامل یهودی‌ستیزی است که اکثرا در خبرگزاری‌های وابسته به حکومت انتشار یافته‌اند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021