شیخ جمیل هاشمی زنبیل، پیر طریقت نقشبندی درگذشت

«شیخ جمیل هاشمی»، پیر طریقت نقشبندی و پنجمین مرشد از سلسله سادات زنبیل، از توابع شهرستان سقز واقع در استان کردستان روز سه‌شنبه، ١۶ آذر ١۴٠٠، درگذشت.

بر اساس خبری که به دست «ایران‌وایر» رسیده، روز گذشته شیخ جمیل هاشمی، به علت کهولت سن در یکی از بیمارستان‌های تبریز درگذشته است.

پیکر پیر طریقت نقشبندی عصر امروز، چهارشنبه، ١٧ آذر ١۴٠٠، پس از انتقال از تبریز به خانقاه زنبیل در مهاباد، با حضور مریدان، دراویش اهل تصوف، روحانیان و مردم منطقه در روستای زنبیل از توابع شهرستان سقز به خاک سپرده شد.

شیخ جمیل هاشمی از پیران طریقت نقشبندی در کردستان و مرشد خانقاه زنبیل در شهرستان مهاباد از توابع آذربایجان غربی بود.

خانقاه زنبیل در مهاباد بیش از نیم سده است که توسط سادات زنبیل در شهر مهاباد تاسیس شده و بسیاری از مریدان و دراویش اهل تصوف و طریقت مهاباد و مناطق مختلف کردستان برای ذکر، زیارت، دعا و سماع دینی به این خانقاه مراجعه می‌کردند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

عروسی پیرشالیار؛ از دف‌زنی و شعرخوانی تا ذکر و سماع دراویش

برگزاری «جشن پیر» یا مراسم «عروسی پیرشالیار» در هورامان تخت در کردستان، از سنت‌های کهن مذهبی و باستانی در این سرزمین است که هر ساله در اواسط بهمن‌ماه برگزار می‌شود. در این جشن دراویش طریقت قادریه در کنار شعرخوانی، دف‌زنی، ذبح قربانی، پخش شیرینی و آش نذری مخصوص در میان مردم در آستان پیرشالیار، ذکر و سماع می‌کنند.

اما دو سال است که جشن پیر به دلیل اوج‌گیری روزافزون ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از عدم توانایی دولت در کنترل آن، برگزار نشده و گمان می‌رود امسال نیز برگزار نشود.

اخبار

مرشد طریقت قادریه؛ از فشار امنیتی تا درگذشت در تبعید

«شیخ محمدهادی هاشمی»، از چهره‌های برجسته و مرشد طریقت قادریه بود. او در خانواده‌ای بانفوذ و قدیمی به دنیا آمد و به واسطه مریدان و شاگردان بسیار در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و زادگاهش کرمانشاه، هم در دوران پیش و هم پس از انقلاب تحت تدابیر شدید امنیتی زندگی کرد.

شیخ محمدهادی هاشمی پس از هفت سال تبعید در داخل کشور، خاک ایران را ترک گفت و به عراق و پس از آن به بریتانیا مهاجرت کرد. «ایران‌وایر»، در یک گفت‌وگوی اختصاصی با «دکتر حسن هاشمی»، فرزند شیخ محمدهادی، درباره طریقت قادریه و زندگی پر فراز و نشیب پدرش گفت‌وگو کرده است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021