بچه‌های تهران؛ کودکان یهودی که به ایران‌ پناه آوردند

فیلم «بچه‌های تهران» داستان آوارگان یهودی عمدتا لهستانی است که در جریان جنگ جهانی دوم از شوروی به ایران انتقال یافتند و در تهران ساکن شدند. این فیلم بر اساس کتابی به نام «بچه‌های تهران» نوشته «میخال دِکِل» ساخته شده است و ماجرای پدر نویسنده را که یکی از «بچه‌های تهران» بود توضیح می‌دهد.
اصطلاح «بچه‌های تهران» برای چند نسل از مردم اسرائیل عبارتی مبهم و پر رمز و راز بود. بچه‌های تهران به کسانی گفته می‌شود که در جریان جنگ جهانی دوم از اروپای شرقی، عمدتا از لهستان تحت اشغال آلمان، گریختند و بعدها از راه تهران خود را به فلسطینِ وقت رساندند. خیلی از آن‌ها پس از تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در این کشور باقی ماندند.
میخال دِکِل که کودکی‌‌اش را در بندر «حیفا» در اسراییل گذراند و به روال معمول در آن‌جا، عده‌ای از او درباره پیشینه پدر و مادرش می‌پرسیدند. وقتی از او سوال می‌شد که آیا پدرش از بازماندگان «هولوکاست» بوده یا خیر پاسخ می‌داد:‌ «نه، نبود. او جزو بچه‌های تهران بود.» بچه‌های تهران طبیعتا جزو بازماندگان هولوکاست به حساب می‌آیند چرا که از نسل‌کشی یهودیان به دست آلمان نازی گریختند. اما میخال دکل توضیح می‌دهد که چرا او پدرش را جزو جان به دربردگان هولوکاست تصور نمی‌کرد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

حضور یهودیان ایرانی در جنگ هشت‌ساله با عراق

در شهریور ۱۳۵۹ ارتش عراق به دستور «صدام حسین» به ایران حمله کرد و جنگی آغاز شد که هشت سال به درازا کشید. در طول این دوره نه تنها جامعه اکثریت مسلمان که بسیاری از اقلیت‌های دینی در ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر این جنگ قرار گرفتند. یهودیان نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

اخبار

تبلیغ کودک‌سربازی، معرفی قطعات کلاشنیکف و یهودی‌ستیزی؛ آموزش‌های کتاب‌های درسی ۱۳۹۹-۱۴۰۰

توطئه فراماسونری و «نقشه‌های شیطانی» برای تضعیف جمهوری اسلامی. فتنه و ترفند یهودیان از گذشته تا حال. عکسِ کودکِ راکت‌انداز، نماد «فرهنگ ایثار و شهادت».
این‌ها نوشته‌‌‌های بی‌سر و ته یک روان‌پریش نیست؛ صحنه‌‌ای از فیلم‌ یا پروپاگاندای دهه‌ی ۱۳۶۰ هم نیست. این‌ها همگی سرفصل و تصاویر دروسی است از کتاب‌های درسی که در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به دانش‌آموزان ایرانی در کلاس‌های پایه‌های چهارم تا دوازدهم تدریس می‌شود. سازمان بین‌المللی و غیردولتی «اتحادیه ضدافترا» که علیه نفرت‌پراکنی در جهان فعالیت می‌کند، این کتاب‌ها را بررسی کرده است. یافته‌های این سازمان از فاجعه‌ای حکایت دارد که نه تنها دانش‌آموزانِ امروز ایران را گرفتارِ خود کرده، بلکه نسل‌های آینده را نیز در بر خواهد گرفت.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021