اوژن آفتاندلیانس

ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«اوژن آفتاندلیانس»، معمار ایرانی ارمنی‌تبار و طراح تالار «رودکی» (وحدت) و کلیسای «سرکیس مقدس» در سال ۱۲۹۲ خورشیدی در تبریز متولد شد. او پس از اتمام تحصیلات مقدماتی، تحصیلات دانشگاهی خود را در فرانسه و در «مدرسه‌ هنرهای زیبای پاریس» «École des Beaux-Arts»  در رشته معماری به اتمام رساند.

آفتاندلیانس در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم، پس از بازگشت از فرانسه، در اوایل دهه‌ ۱۳۲۰ به استخدام اداره‌ ساختمان «دانشگاه تهران» در آمد و به‌ عنوان یکی از اساتید صاحب آتلیه (آتلیه آفتاندلیانس) در دانشکده‌ هنرهای زیبای این دانشگاه به فعالیت پرداخت. در انتهای دهه‌ ۴۰ خورشیدی، بعد از نزدیک به ۳۰ سال، از آن دانشگاه بازنشسته شد.

او یکی از همکاران طراحی در ساخت بناهای اولیه‌ دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز بوده است.

کلیسای سرکیس مقدس از معروف‌ترین آثار معماری اوژن آفتاندلیانس است که در تقاطع خیابان «کریم‌خان» و «نجات‌الهی» (ویلا) قرار دارد. این کلیسا با هزینه شخصی برادران خیر ارمنی، «وازگن سرکیسیان» و «گورگن سرکیسیان»، به یاد والدین‌شان در سال ۱۳۴۹ خورشیدی بنا شد.

کلیسای سرکیس مقدس که بزرگ‌ترین کلیسای تهران است، دارای ابعادی به طول ۳۶.۵ متر و عرض ۱۷.۸ متر عرض با پالن بازیلیکا تک ناوی است که بر روی صفحه‌ای کم ارتفاع بنا شده و با در نظر گرفتن امانت‌خانه‌های دو طرف محراب در سمت شرقی بنا و راهرو ورودی اصلی در سمت غربی بنا، کلیسا از داخل دارای پالن صلیبی شکل است. دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید رنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده‌اند.

سرکیس مقدس از قدیسان کلیسای «حواری» ارمنی، در اوایل سده چهارم میلادی از سرداران ارتش روم بود که به علت مسیحی بودن تحت تعقیب قرار گرفت.

اوژن آفتاندلیانس به مناسبت طرح کلیسای سرکیس مقدس، به دریافت «نشان عالی» از سوی جاثلیق ارمنیان حوزه «کیلیکه» نائل شد.

از دیگر آثار مهم آفتاندلیانس می‌توان به تالار فرهنگ، موزه مردم‌شناسی ایران، ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه کلیسای «وانک» اصفهان، نخستین ساختمان‌های فرودگاه «مهرآباد»، کلیسای سرکیس مقدس تهران، کاخ‌ «سعدآباد»، کاخ‌ «فرح‌آباد»، کاخ‌ «نیاوران»، کاخ «بابل» و «سینما فلسطین» اشاره کرد که هر کدام در نوع خود نمونه ارزشمندی از هنر معماری در ایران و جهان به شمار می‌روند.

تالار وحدت که در نزدیکی شصتمین سال فعالیتش به سر می‌برد، در سال‌های ابتدای تاسیس‌ خود با نام تالار رودکی و در خارج از ایران به نام «Tehran Roudaki Hall Opera House» شناخته می‌شد. مجموعه تالار رودکی آن سال‌ها در اصل شامل دو تالار می‌شد که بعد از انقلاب تالار بزرگ‌تر به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر به تالار رودکی تغییر نام دادند. تالار در سال ۱۳۴۶ توسط اوژن آفتاندلیان، بر اساس مدل نمونه اپراهال وین ساخته شده است.

وزارت فرهنگ و هنر سابق برای آشنایی با فرهنگ ملل مختلف جهان در صدد احداث تالاری درتهران بر آمد. اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۷۶ خورشی در ۸۴ سالگی در ایالات متحده امریکا درگذشت.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021