کارو حق‌وردیان

فیروزه شلتوکی، شهروندخبرنگار:ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«کارو حق‌وردیان»، بازیکن ارمنی‌تبار ایرانی و عضو سابق باشگاه‌های آرارات و تاج و تیم ملی فوتبال ایران در ۲۱ دی ۱۳۲۴ در منطقه مجیدیه تهران متولد شد.

در ۱۳ سالگی به عضویت تیمی به نام گوهر که یک تیم محلی متشکل از بازیکنان مداراس و محلات بود در می‌آید و در سال ۱۳۴۲ در حین یک دوره مسابقات محلی مورد توجه «گارنیک محرابیان»، مربی وقت تیم آرارات قرار می‌گیرد و همین اتفاق باعث می‌شود، به دنیای حرفه‌ای فوتبال ایران گام بگذارد. کارو گفته که نقش گارنیک محرابیان برای او فراتر از یک مربی بود و خیلی چیزها را از این مربی یاد گرفته است.

او اولین بازی رسمی خود را با پیراهن آرارات برابر تیم عقاب انجام داد، پیروزی بر عقاب با تمام ستاره‌هایش و اولین حضور در ترکیب اصلی آرارات برای کارو به یکی از شیرین‌ترین خاطرات او در فوتبال تبدیل می‌شود. سه فصل حضور موفقیت‌آمیز کارو در آرارات و توانایی‌ بالای او در اداره‌ خط میانی زمین موجب انتخاب کارو برای تیم منتخب تهران می‌شود. پیامد حضور در تیم منتخب تهران برای کارو حق‌وردیان جوان حضور در تیم ملی جوانان ایران بود.

سال ۱۳۴۶ و در پایان مسابقات جام باشگاه‌های آن سال متقاضیان به خدمت گرفتن کارو حق‌وردیان که عمدتاً از باشگاه‌های بزرگ کشور بودند، روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. بدین ترتیب کارو در سال ۱۳۴۷ شمسی تاج را برای ادامه فعالیت ورزشی خود انتخاب می‌کند.

او حدود ده سال در تاج بازی کرد. البته همزمان عضو تیم ملی هم بود. او ۳۲ بار برای تیم ملی ایران بازی کرده است. کارو حق‌وردیان اولین بار در سال ۱۳۴۷ توسط «محمود بیاتی»، سرمربی وقت تیم ملی فوتبال ایران به اردوی تیم ملی دعوت شد؛ اما اولین بازی وی در سال ۱۳۴۹ مقابل پاکستان در ورزشگاه امجدیه بود که او در همان بازی اولین گل ملی خود را نیز به ثمر رساند و در اولین بازی‌اش درخشش فوق‌العاده‌ای در تیم ملی داشت.

قهرمانی جام آسیا در سال ۱۳۴۷ در تهران، قهرمان جام آسیا در سال ۱۳۵۷ در بانکوک، قهرمانی جام کورش در تهران، جزو افتخارات کارو هستند.

کارو حق‌وردیان علاوه بر تمام افتخاراتی که طی سال‌ها حضور در سطح اول فوتبال ایران (ملی و باشگاهی) کسب نموده، یکی از رکورداران حضور در داربی تهران نیز به‌شمار می‌رود. او با ۱۷ حضور (۱۶ رسمی و یک دوستانه) یکی از پرافتخارترین بازیکنان در این مورد است.

در بازی خداحافظی او در اسفند ۱۳۵۵، قدیمی‌های تاج در برابر منتخب ارامنه در امجدیه به میدان رفتند که منتخب ارامنه با گل «ناواساردیان» به پیروزی رسید. «ناصر حجازی»، «علی جباری»، «منصور پورحیدری»، «نصرالله عبداللهی»، «عزت جان ملکی»، «جواد قراب»، «محمدرضا عادلخانی»، «میخائیل پطروسیان»، «مائیس میناسیان»، «گارنیک شه‌بندری» و «عابدیان» از حاضرین در این بازی بودند.

شهریور ماه ۱۳۴۹ موسسه اطلاعات اقدام به چاپ هفته‌نامه‌ای ورزشی تحت نام دنیای ورزش می‌کند تا رقیبی برای کیهان ورزشی تنها هفته‌نامه ورزشی کشور باشد. مدیران دنیای ورزش در اقدامی تصمیم می‌گیرند، هر سال در سال‌روز انتشار هفته‌نامه اقدام به گزینش فوتبالیست برتر کشور از سوی کارشناسان و ورزشی‌نویسان کنند.

در اولین سالگرد آنها پنجاه کارشناس ورزشی متشکل از مربیان تیم‌های ملی-باشگاه‌ها و ورزشی‌نویسان دعوت می‌کنند تا آن‌ها در یک نظرسنجی پنج چهره برتر فوتبال ایران را انتخاب نمایند. در این رای‌گیری کارو با کسب ۹۸/۵ امتیاز به‌عنوان سومین فوتبالیست برتر ایران در سال ۴۹ از سوی این موسسه انتخاب می‌شود.

کارو حق‌وردیان هم‌اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند و در برخی از برنامه‌های ورزشی به‌عنوان کارشناس فوتبال حضور پیدا می‌کند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021