اوین آغاسی

اوین آغاسی
ویدا شیرازی، شهروند‌خبرنگار:ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«اوین آغاسی»، خواننده ایرانی-امریکایی آشوری متولد ۱۳۲۳ در کرمانشاه است که بیش از ۴۰ آلبوم در طول زندگی حرفه‌ای خود منتشر کرده ‌است. فعالیت موسیقی او ۵۰ سال طول کشید اما در دهه‌های ۱۳۶۰ و۱۳۷۰ اوج گرفت.

او آواز خوانى را از وقتى که به مدرسه مى‌رفت، آغاز کرد و در جوانى در رادیو ملى و در دپارتمان موسیقى ایستگاه تلویزیونى ایران آموزش دید.

اوین خوانندگی را با ترانه‌هاى آشورى شروع و بعد از آن، روى ترانه‌هاى فارسى نیز کار کرد. او با شاعران و آهنگ‌سازان ایرانى مشهور زیادى کار و ترانه‌هاى معروف زیادى تولید کرده است که از طریق رادیو و تلویزیون پخش شدند.

آغاسی که از نوجوانی با نوازندگان رادیو ایران آشنایی داشت، در سال ۱۳۵۴ با مجموعه کار «شهرزاد» که آمیخته‌ای از ترانه‌های پاپ ایرانی و آشوری بود، مشهور شد.

اوین آغاسی در سال ۱۳۵۴ براى اجراى کنسرت به کالیفرنیا و شیکاگو رفت که موفقیت‌آمیز بود. در بازگشت به ایران، با توجه به تجربه‌هاى خوبى که در امریکا داشت، به تولید ترانه‌هاى جدید زیادى پرداخت.

اوین بعد از انقلاب اسلامی به امریکا مهاجرت کرد. او در مورد دلایل مهاجرتش از ایران می‌گوید: «تولید ترانه‌هاى اجتماعى-سیاسى بدون توجه به تفتیش عقاید در ایران. دولت تمامى این ترانه‌ها را جمع‌آورى، تحریم و ممنوع کرد که عمدتاً بازتاب دهنده خصیصه‌هاى انسانى، برابرى و آزادى بودند. در چنین جوى، تصمیم به عزیمت به کشور دموکراتیکی مثل امریکا کردم؛ جایى که رویاهاى آزادى طلبى سیاسى اجتماعى من به واقعیت تبدیل مى‌شدند. اما این واقعیت مطلوب دولت‌هاى خاورمیانه، از جمله عراق نبود؛ جایى که ترانه‌هاى من ممنوع شده بودند و نامم در ردیف اسامى لیست سیاه کسانى مثل صدام حسین قرار گرفته بود. آن دولت تاب ترانه‌هاى مرا که آشورى‌ها را بیدار مى‌کرد و خواستار صلح، آزادى، برابرى، عدالت و حقوق بشر بودند، نداشت.»

او از سال ١٩٨٠ به بعد بیش از ۲۰۰ ترانه خوانده است که پیام ترانه‌هایش، جرقه‌هایى را در میان آشورى‌هاى میهن‌پرستى روشن کرد و منجر به تاسیس حزبی به نام «نهضت دموکراسى آشورى» (Zowwa) شد.

اوین در سال ۱۳۸۱، در شمال عراق کنسرت بزرگی برای اقلیت آشوری آن منطقه ترتیب داد و ترانه‌های خلق آشور را به گوش علاقه‌مندان رساند. ترانه‌های او که برخی را خود ساخته است، بیشتر درون‌مایه اجتماعی و سیاسی دارند.

تا به امروز، آغاسی به‌طور منظم در ایالات متحده، اروپا و استرالیا کنسرت برگزار می‌کند. در سال ۲۰۱۰، او به سوریه سفر کرد و در سال ۲۰۱۶ به کردستان عراق رفت تا در کنسرت‌ها و میهمانی‌های آن‌جا شرکت کند. آلبوم «دایره زندگی» اوین در سال ۲۰۱۲ و پس از هفت سال وقفه منتشر شد. آغاسی در حال حاضر در «مودستو» کالیفرنیا اقامت دارد و غیر از آواز، گیتار کلاسیک و کیبورد نیز می‌نوازد.

آغاسی در ۵۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، بیش از ۴۰ آلبوم ساخته است.

او در مورد فعالیت‌هایش می‌گوید: «من صدها هزار دلار صرف کلیساها و سازمان‌هاى بهزیستى سراسر کشور براى کمک به آشورى‌های‌مان کرده‌ام. باید یادآورى کنم که از میان ۵۰۰ ترانه من، بیشترشان رومانتیک هستند. هم‌چنین ترانه‌ها از پاپ تا سبک شاد و براى رقص، متفاوت هستند. در حرفه کنونى خود، عمدتاً براى نسل جوان اجرا مى‌کنم تا نسل جوان ما با موسیقى من انس بگیرند. اما والدین آن‌ها نیز با همان ارزش متن ترانه‌اى بزرگ شده‌اند و مى‌دانند.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021