روبیک منصوری

ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«روبیک منصوری»، آهنگ‌ساز، تنظیم‌ کننده موسیقی، تدوین‌گر و صداگذار فیلم ایرانی در فروردین ۱۳۱۶ در خانواده‌ای ارمنی در تهران متولد شد.

او به هنرستان موسیقی رفت و در این هنرستان به صورت تخصصی نواختن فلوت را آموخت. با این حال، وقتی وارد سینما شد، بیشتر نامش به عنوان سازنده یا انتخاب‌ کننده موسیقی متن ثبت می‌شد.

منصوری از سال ۱۳۳۴ به پیشنهاد «حسن مصیبی» و به عنوان دستیار او، به «استودیو برنا» (سینما تن) که توسط یک امریکایی به نام «استفان نایمن» اداره می‌شد، رفت و صداگذاری دوبلاژ فیلم «شیطان فراری» را (به مدیریت دوبلاژ «ضیاء الابصاری») انجام داد.

نخستین فیلمی که نام منصوری در عنوان بندی آن ثبت شده است، «طوفان در شهرما» نام دارد.

او در این فیلم، دستیار «سوریک خاچیکیان» و «هنریک آودیسیان» در صداگذاری فیلم بود و در «قاصد بهشت» (۱۳۳۷)، فیلم بعدی خاچیکیان، در کنار سوریک و «هاکوپ گیورگیز» به مقام صدابردار ارتقا یافت.

از آن پس در صدها فیلم نام روبیک منصوری به عنوان صداگذار، میکساژ، افکت، سینکرون، انتخاب موسیقی متن و… ثبت شده است.

دهه ۳۰، با اوج گرفتن فیلم‌های فارسی همراه بود و در ۱۳۳۵ خورشیدی روبیک منصوری کار جدیدی کرد و برای فیلم «در جست‌وجوی داماد»، موسیقی متن انتخاب کرد. او بابی را در این زمینه گشود که پس از او با فیلم «قیصر»، اثر «مسعود کیمیایی» پی گرفته شد.

روبیک منصوری که به صورت تجربی این کار را آموخته بود، ابتدا کارش را در وزارت فرهنگ و ارشاد شروع کرد و به عنوان دستیار «حیدر نخعی» کار صداگذاری را در استودیو «فدک» آغاز کرد و بعدها در استودیوی خودش مشغول به کار شد.

روبیک منصوری که تا زمان حیاتش، دوستانش او را مردی همه فن حریف می‌دانستند، در مدت ۶۲ سال عمر خود برای ۱۳۴ فیلم سینمایی آهنگ‌سازی کرد، تنظیم موسیقی ۲۴ فیلم را برعهده داشت و برای ۲۵ فیلم، موسیقی انتخاب کرد.

روبیک منصوری هم‌چنین صدابرداری ۲۲ فیلم و تدوین پنج فیلم را نیز انجام داده بود. کمتر کارگردانی در سینمای ایران بوده است که در طول مدت حیات روبیک منصوری با او همکاری نکرده باشد.

او به درجه‌ای از تبحر در ساخت موسیقی رسیده بود که شماری از کارگردانان هم دوره‌ای و نسل بعدش از او و تجربیاتش در پروژه‌ها به عنوان کارشناس و مشاور استفاده می‌کردند.

از جمله فیلم‌هایی که او صداگذاری کرده است، می‌توان به فیلم‌های «طوفان در شهر ما»، «فریاد نیمه شب» (ساموئل خاچیکیان)، «حسن کچل» و «حاجی واشنگتن» و مجموعۀ تلویزیونی «هزاردستان» (علی حاتمی)، «پستچی» (داریوش مهرجویی)، «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی)، «خا» و «قیصر» (مسعود کیمیایی)، «نرگس» (رخشان بنی اعتماد)، «بایکوت» (محسن مخملباف) و «خداحافظ رفیق» (امیر نادری) اشاره کرد.

منصوری در زمینه انتخاب موسیقی هم فیلم‌های مطرح زیادی را در کارنامه کاری‌ خود داشت. او که کار تدوین هم می‌کرد، فیلم‌های «بایکوت»، «ممل امریکایی»، «بابا نان داد» و «غلام ژاندارم» را تدوین کرد.

روبیک منصوری هم‌چنین به همراه گورگن گریگوریانس، روبیک زادوریان و برخی دیگر از هنرمندان از بنیان‌گذاران فیلم‌خانهٔ ملی ایران بود.

او در ۱۳۷۰ خورشیدی برای فیلم «پوتین»، برندۀ «سیمرغ بلورین» بهترین صداگذاری از دهمین «جشنوارۀ فیلم فجر» شد. این فیلم به کارگردانی «عبدالله باکیده» ساخته شده بود.

منصوری در سال ۱۳۷۸ خورشیدی مفتخر به دریافت تندیس «خانۀ سینما» و دیپلم افتخار به پاس یک عمر تلاش مستمر و صادقانه شد.

این هنرمند با سابقه عرصه موسیقی و آهنگ‌سازی فیلم، سرانجام ۲۱ مرداد ۱۳۷۹ در ۶۲ سالگی درگذشت.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021