***

«آرمان استپانیان»، عکاس و گرافیست ارمنی‌تبار اهل ایران در سال ۱۳۳۵ در آبادان متولد شده است.

او از کودکی به تهران آمده و در سال ۱۳۵۸ در رشته گرافیک از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و سال‌ها است که در این رشته فعالیت دارد. او رتبه یک کنکور ورودی هنر در سال ۱۳۵۴ بود.

فعالیت جدی هنری خود را با شرکت در نمایشگاه دوسالانه گرافیک ورشو در لهستان شروع کرد و بعد از آن تاکنون در ۳۳ نمایشگاه داخلی و بین‌المللی در زمینه گرافیک شرکت کرده است.

همچنین او در دانشکده هنرهای زیبا و موزه هنرهای معاصر و انجمن‌های ارامنه تهران در نمایشگاه‌های متعدد عکاسی حضور داشته است.

آرمان استپانیان به گفته خودش بعد از دیدن عکسی زیبا از مراسم عروسی در اهواز متعلق به سال ۱۹۱۹ میلادی به تاریخ عکاسی ایران علاقه‌مند شده است.

آقای استپانیان از سال ۱۳۶۷ با عکاسی از پرتره‌های حک شده بر سنگ قبرهای موجود در سرآسیاب دولاب به عرصه عکاسی حرفه‌ای وارد شد؛ و از آن هنگام تاکنون از آثار او نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی گوناگونی از جمله «تسالونیکا»، یونان ۱۳۸۱، گالری «سیحون»، تهران ۱۳۸۱، «سوفیتل گالری»، لوکزامبورگ ۱۳۸۱، مجتمع فرهنگی «مرکوری»، قبرس ۱۳۸۲، گالری «راه ابریشم»، تهران ۱۳۸۳، موزه «نیکولاس وایومینگ»، ایالات متحده ۱۳۸۴، گالری «راه ابریشم» ۱۳۸۴، گالری «سانتوس تگزاس»، ایالات متحده ۱۳۸۵، گالری «قاف»، امارات متحده عربی ۱۳۸۷، نمایشگاه «ایران درون و برون» در موزه چلسی نیویورک، ایالات متحده ۱۳۸۸، نمایشگاه «عکس اندرونی» در گالری هما، تهران ۱۳۸۹، نمایشگاه «آلترناتیو کالیگرافی ۲» در «آرت فر» وین ۱۳۱۹ برپا شده است. آثار او از عکس‌های قدیمی الهام می‌گیرند.

«نگاهی به تاریخ ایران، ارمنی‌های ایران از دریچه دوربین» عنوان نمایشگاهی است که در سال ۱۳۶۹ به همت او با تعداد ۲۱۰ عکس در موزه هنرهای معاصر برگزار شد و در آن آثار عکاسانی به نمایش درآمد که از ارامنه عکس گرفته‌اند. «ارنست هولستر»، «میرزا عبدالله قاجار» و «روسی خان» از جمله این هنرمندان بودند.

در آخرین مجموعه‌ای که استپانیان در گالری «افرند» تحت عنوان «آرامستان» ارائه داد، با قرار دادن اشیا در کنار تصویر فرد متوفی به روایت‌پردازی شخصی پرداخت. تکیه‌ او بر شناخت عمیق انسان‌هاست. او هویت آنان را بازسازی می‌کند.

دیپلم ویژه هیات داوران، دوسالانه طراحی گرافیک ایران ۱ و ۲ در سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ شمسی، جایزه دوسالانه آسیایی طراحی گرافیک، مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی ایران در سال ۱۳۶۸ و دیپلم افتخار جشنواره عکاسی هنر و نیایش، فرهنگسرای نیاوران در سال ۱۳۷۴ از جمله جوایز و افتخاراتی هستند که آرمان استپانیان کسب کرده است.

او همچنین استاد مدعو رشته عکاسی در دانشگاه‌های «تهران»، «الزهرا»، «آزاد اسلامی» و «علم و فرهنگ» نیز بوده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.