استیون (مهرداد) بیت‌آشور

اختر نامدار؛ شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«استیون (مهرداد) بیت‌آشور»، بازیکن فوتبال ایرانی امریکایی، مدافع تیم ملی ایران و عضو کنونی تیم فوتبال «کلرادو» امریکا روز اول فوریه ۱۹۸۷ در «سن‌خوزه» کالیفرنیا متولد شده است.

خانواده استیون بیت‌آشور ایرانی هستند. پدر او یک مسیحی ایرانی آشوری‌تبار و مادرش یک مسلمان ایرانی است. نام ایرانی او «مهرداد» است اما در امریکا به او «استیون» می‌گویند.

خودش می‌گوید: «ما در خانه سنت‌های ایرانی را مانند عید نوروز و روزه‌داری اجرا می‌کنیم. پدرم مسیحی و مادرم مسلمان است اما آن‌ها چیزی را به من اجبار نمی‌کنند؛ به ویژه به خاطر فوتبال.»

بیت‌آشور تحصیلاتش را در رشته ارتباطات در «دانشگاه سن‌خوزه» کامل کرده است. او در دبیرستان «للاند» مشغول به تحصیل شد و چهار سال برای تیم دانشکده سن‌دیه‌گو فوتبال بازی کرد. در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز برای تیم «سن‌خوزه فراگ» در «USL» بازی کرده است.

بیت‌آشور در دهم آوریل ۲۰۱۰، در دیدار برابر «شیکاگو فایر» با پیراهن تیم «ارت کوئکس»، نخستین بازی حرفه‌ای‌ خود را انجام داد و ۱۴ روز بعد، برابر «چیواس»، موفق به ثبت نخستین گل حرفه‌ای‌ خود شد.

مهرداد بیت‌آشور در سال ۲۰۱۰ توسط تیم سن‌دیه‌گو کشف شد. او در پست دفاع راست بازی می‌کند و علاقه زیادی به نفوذ دارد. بیت‌آشور بازیکنی هجومی است. او در طول سه فصلی که در تیم سن‌خوزه بازی کرد، ۱۶ پاس گل داده بود که آمار بسیار جالب توجهی به شمار می‌رفت.

بیت‌آشور در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از بازیکنان منتخب لیگ امریکا، موسوم به «MLS»، انتخاب شد و برابر «چلسی» ۹۰ دقیقه‌ به میدان رفت.

او به دلیل تابعیت دوگانه‌اش، این فرصت را داشت که از میان تیم‌های ملی ایران و امریکا، یکی را انتخاب کند.
بیت‌آشور بر خلاف بازیکنان قبلی مثل «داوری»، «دژاگه» و «قوچان‌نژاد»، پدر و مادری ایرانی دارد.

«یورگن کلینزمن»، سرمربی وقت تیم ملی فوتبال امریکا دو بار مهرداد بیت‌آشور را به اردوی این تیم دعوت کرد؛ یک بار آگوست سال ۲۰۱۱ و یک بار هم ژانویه سال ۲۰۱۲. مهرداد در ژانویه ۲۰۱۲ به دلیل مصدومیتی که برایش پیش آمد، مجبور شد از اردوی تیم ملی امریکا خارج شود. از آن زمان به بعد، بیت‌آشور به این تیم دعوت نشد تا این که «کارلوس کی‌روش» او را به اردوی تیم ملی ایران دعوت کرد.

اگر چه تمایل بیت‌آشور به بازی برای امریکا بود اما اولین بار زمانی که در تیم فوتبال دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو توپ می‌زد، به بازی برای ایران فکر کرده بود.

خودش می‌گوید به همان نسبت که به بازی برای تیم خودش مفتخر است، از بازی برای کشور والدینش احساس غرور می‌کند.

پس از انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان مربی تیم ملی فوتبال ایران، بیت‌آشور نیز از جمله ایرانیان مقیم خارج بود که نظر او را جلب کردند. در ماه جون ۲۰۱۲، خبرهایی از دعوت بیت‌آشور به ایران و بازی در تیم ملی به گوش رسید که بعضی مسایل مانع از نهایی شدن این تصمیم شدند. او در نهایت، اکتبر سال ۲۰۱۳ به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

بیت‌آشور بعد از دعوت به تیم ملی ایران، در این باره گفت: «احساس می کردم سر جایم هستم. حس ایرانی بودن من را به هم تیمی‌هایم مرتبط کرد. حس می‌کردم پیشینه‌ای فراتر از گفتن از دیدن شما خوشحالم وجود دارد. به سرعت احساس کردم آن‌ها اعضای خانواده‌ام هستند.»

اما پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ناگهان از لیست کارلوس کی‌روش کنار گذاشته شد. ولی پس از چهار سال، در ۱۳ می ۲۰۱۸، برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به اردوی تیم ملی دعوت شد.

بیت‌آشور در مصاحبه‌ای با «گاردین» گفته بود: «اگر شما به میراث خانواده من و فرهنگ ما نگاه کنید، همه چیز ایرانی است. اگر به نوع غذا و سنت‌هایی که با آن بزرگ شدیم توجه کنید، همه ایرانی است. ولی ما در امریکا زندگی می‌کنیم؛ کشوری که فرهنگ و ذهنیتی متفاوت در آن وجود دارد. به همین خاطر ما خیلی امریکایی شده‌ایم. لفظ ایرانی امریکایی برای همین است. زیرا ما هر دو آن‌ها هستیم و بهترین هر دو جهان را کسب کرده‌ایم.»

مهرداد بیت‌آشور در شش بازی ملی، برای تیم ملی ایران بازی کرده است. اولین بازی ملی بیت‌آشور مقابل تایلند در «ورزشگاه آزادی» بود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021