ارباب فریدون زرتشتی

ارباب شاه‌فریدون بهمن زرتشتی ۲۸ مرداد ۱۲۸۱ خورشیدی در یزد به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان دینیاری یزد به پایان رساند و پس از آن، به فراگیری اوستا و یادگیری روش برگزاری مراسم مذهبی زرتشتی  با سرپرستی شخصی به نام «دستور پیروز» پرداخت.

فریدون زرتشتی سپس به بمبیی هندوستان رفت و در آنجا به مدت چهار سال ادامه تحصیل داد و سپس تجارتخانه‌ای را در این کشور تاسیس کرد.

او با کمک برادران مهربان زرتشتی این تجارتخانه را اداره می‌کرد و بنا به وصیت پدرش، همیشه مقداری از سود تجارتخانه را برای کار خیریه کنار می‌گذاشت. از جمع‌اوری این بودجه‌ها در طی سالیان متمادی مراکز مختلفی توسط ارباب فریدون زرتشتی و برادرش ارباب مهربان زرتشتی تاسیس شده است.

ساخت تالار مرکز برادران زرتشتی در لندن، ساخت تالار نیایش مرکز زرتشتیان در هستون امریکا،بازسازی مجموعه پرورشگاه مارکار یزد، تامین مالی ایجاد خانه سالمندان در تهران، ساخت خانه زرتشتیان در اصفهان، بازسازی دبیرستان‌های پسرانه تهران بخشی از فعالیت‌هایی هستند که طی این سالها توسط ارباب فریدون زرتشتی و برادرش انجام شده‌اند.

پس از مرگ،‌اموال او در اختیار انجمن زرتشتیان تهران قرار گرفت تا در موارد خیریه مصرف شود.

ارباب شاه‌فریدون زرتشتی در ۲۷ آبا‌ن‌ماه ۱۳۷۹ در آمریکا درگذشت و در تهران – در آرامگاه زرتشتیان در منطقه قصرفیروزه به خاک سپرده شد.

اطلاعات بیشتر درباره ارباب فریدون زرتشتی

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.