کیانوش رستمی

بهجت تبریزی؛ شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.

«کیانوش رستمی»، از پیروان «یارسان» (اهل حق) در ایران و عضو تیم ملی وزنه‌برداری کشور، دارنده طلای مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو و عنوان نایب قهرمانی مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن، اول مرداد ۱۳۷۰ در کرمانشاه متولد شده است.

او بعد از اتمام تحصیلات مقدماتی، در مقطع دبیرستان وارد رشتهٔ کامپیوتر شد و در همان رشته دیپلم خود را دریافت کرد. اما پس از آن تصمیم گرفت در دانشگاه، حسابداری بخواند و مدتی نیز به عنوان دانشجوی رشتهٔ حسابداری، در «دانشگاه سما» کرمانشاه به تحصیل پرداخت. ولی پس از مدتی منصرف شد و با وارد شدن به دنیای ورزش و وزنه‌برداری و کسب افتخارات فراوان در ورزش، در مقطع لیسانس، در رشتهٔ تربیت بدنی ادامه تحصیل داد و از دانشگاه آزاد اسلامی لیسانس گرفت.

کیانوش رستمی اولین بار در سال ۱۳۸۱، وقتی تنها ۱۱ سال داشت، به همراه افراد بزرگ‌تر از خود در مسابقات استانی شرکت کرد و در دو ضرب، با مهار وزنه ۵۰ کیلوگرمی، سوم شد.

اولین افتخار بین‌المللی کیانوش رستمی در سال ۱۳۸۹ با گرفتن مدال نقره در مسابقات قهرمانی آسیا در وزن ۸۵ کیلوگرم در کشور چین او را وارد مرحله جدیدی کرد و سپس مدال نقره مسابقات جهانی را در سال ۹۰ به دست آورد.

خودش درباره سایر ورزش‌های مورد علاقه‌اش می‌گوید: «اوایل سررشته‌ای از وزنه‌برداری نداشتم. قبل از آن در ژیمناستیک، واترپلو و کاراته کار کرده بودم و در همه آن‌ها جزو بهترین‌ها بودم.»

کیانوش رستمی از همان دوران نوجوانی در رشته‌های ورزشی مانند شنا، واترپلو، ژیمناستیک و کاراته فعالیت داشت و در ژیمناستیک در سطح استانی به مقام قهرمانی رسیده بود. اما آن‌چه که باعث شد به رشتۀ وزنه‌برداری روی آورد، حضور و تشویق برادر بزرگ‌ترش بود.
«علی‌اکبر شیرزادی»، نخستین مربی رستمی در کرمانشاه نیز نقش زیادی در کشف استعداد و پیشرفت او در وزنه‌برداری داشت.

کیانوش رستمی اولین مدال بین‌المللی خود را در وزن ۷۷ کیلوگرم، در مسابقات جهانی، در رده جوانان که در صوفیه بلغارستان برگزار شد، به دست آورد. او توانست در حرکت یک ضرب، وزنۀ ۱۶۰ کیلوگرمی و در دو ضرب، وزنۀ ۱۸۷ کیلوگرمی را مهار کند و به نشان طلای یک‌ضرب و دوضرب و مجموع جوانان جهان دست یابد.

در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ در آنتالیای ترکیه نیز در یک‌ضرب، با مهار وزنۀ ۱۶۱ کیلوگرمی، برنز گرفت و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی موفق به کسب نشان نقره مسابقات قهرمانی آسیا شد. در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان هم در سال ۲۰۱۱ در شهر پاریس فرانسه، به مدال طلا دست یافت.

رستمی در رقابت‌های المپیک لندن ۲۰۱۲، پس از «آدریان زیلنسکی» که با مهار وزنه ۳۸۵ کیلو‌گرمی توانست مدال طلای مسابقات را به‌ دست آورد، در رتبه دوم قرار گرفت و نشان نقره المپیک را از آن خود کرد.

او که در لندن با مهار وزنه‌های ۱۷۱ و ۲۰۹ کیلوگرمی، مدال برنز گرفته بود، با تأیید دوپینگ «آپتی آئوخادوف» روسی و نایب قهرمان المپیک لندن در وزن ۸۵ کیلوگرم از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، مدال نقره رقابت‌ها را به دست آورد.

کیانوش رستمی در بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در اینچئون مدال نقره، در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴ در آلماتی قزاقستان مدال طلا و در مسابقات جهانی هیوستون امریکا در سال ۲۰۱۵ مدال نقره این مسابقات را کسب کرد. او هم‌چنین در مسابقات باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۱۴ و «جام فجر» در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب مدال طلا شد.

رستمی در دومین دوره حضور خود در مسابقات المپیک توانست در مسابقات وزنه‌برداری وزن ۸۵ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۶ ریو، ضمن کسب مدال طلا، هم رکورد مجموع المپیک را بشکند و هم برای دومین بار رکورد مجموع جهانی را از آن خود کند. او در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶، در دسته ۸۵ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا و جابه‌جایی رکورد به میزان ۳۹۶ کیلوگرم مجموع المپیک شد و برای دومین دوره پیاپی، اولین ورزشکار ایران در المپیک بود که اولین مدال کاروان ورزشی ایران را به دست آورد.

پس از وقوع زلزله در سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه، رستمی مدال طلای خود را برای کمک به زلزله‌زدگان این استان به حراج گذاشت. او در این باره گفت: «این‌جانب، کیانوش رستمی، فرزند کوچک این ملت بزرگ که هنوز در این چند روز خواب به چشمانم نیامده است، بر خود وظیفه دانستم قدمی هر چند کوچک برای هم‌وطنان زلزله زده کشورم برداشته و مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو را که در واقع متعلق به همین مردم است، به آن‌ها بازگردانده و برای کمک به مردم زلزله زده غرب کشور به حراج بگذارم و عواید حاصل از آن را به این عزیزان اختصاص دهم.»

کیانوش رستمی پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو تصمیم گرفت به صورت انفرادی به تمرینات خود بپردازد. او در تمرینات و اردوهای تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران شرکت نمی‌کرد و با هدایت مربی شخصی خود که برادرش، «کوروش رستمی» بود، در مسابقات حاضر می‌شد که همین موضوع باعث اعتراض‌های بسیاری از سوی منتقدانش شد.

بعد از المپیک ریو، رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۱۷ جهان در امریکا، در تک ضرب نقره گرفت و در دوضرب اوت شد.

رستمی در مسابقات جام فجر ۲۰۲۰ که یکی از مراحل گزینشی المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود، در دستهٔ ۹۶ کیلوگرم شرکت کرد و در مهار وزنه‌های ۱۷۵ کیلوگرمی (دو بار) و ۱۷۷ کیلوگرمی در حرکت یک ضرب ناکام ماند و به گفته نایب رییس فدراسیون وزنه‌برداری، بعد از انصراف از شرکت در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگ‌سالان امریکای جنوبی و آخرین رقابت گزینشی بازی‌های المپیک در کالی کلمبیا، او شانس حضور در المپیک توکیو را از دست داد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021