مارتین شمعون پور

مینا مروارید؛ شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

مارتین شمعون‌پور بازیگر تئاتر، سینما و آهنگساز آشوری اهل ایران است که در سال ۱۳۶۳ در تهران چشم به جهان گشود.

مارتین فارغ‌التحصیل رشته گرافیک است و عمده فعالیت‌های موسیقایی‌ خود را در حوزه اودیو آرت، ‌موسیقی تئاتر، پویانمایی و پروژه‌های تجربی دنبال می‌کند. او موسیقی را به صورت خودآموز با سازهای بادی، چوبی و کوبه‌ای آغاز کرد.

او همچنین به صداسازی از ادوات نامتعارفی چون ابزار صنعتی و وسایل آشپزخانه علاقه وافری دارد که در اجراهای زنده‌اش نیز حضوری پررنگ دارند.

مارتین تجربه اجرای موسیقی سیرک در آلمان و همچنین همکاری با گروه مشهور «تایگر لیلیز» را نیز به عنوان تصویرساز در کارنامه دارد.

مارتین شمعون‌پور برای نخستین بار سال ۱۳۹۱ در ۲۸ سالگی در فیلم «قاعده تصادف» به کارگردانی «بهنام بهزادی» بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی‌ او مانند فیلم «مردن به وقت شهریور» بیشتر نبود؛ اما تجربه خوبی برای مارتین شمعون‌پور محسوب می‌شد.

مارتین شمعون‌پور در سال ۱۳۹۲ دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در دو فیلم مهم سینما خود را به جامعه هنری معرفی کرد. آثار مهم مارتین شمعون‌پور در این سال، بازیگری در فیلم «مردن به وقت شهریور» به کارگردانی «هاتف علیمردانی» و فیلم «ملبورن» به کارگردانی «نیما جاویدی» محسوب می‌شود.

مارتین شمعون‌پور علاوه‌ بر بازیگری، به‌ عنوان آهنگ‌ساز نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. او آهنگ‌ساز، فیلم «قاعده تصادف» و فیلم «دکلره» و همچنین آهنگ‌ساز مجموعه تلویزیونی «سلام تاکسی» و فصل اول مجموعه تلویزیونی «خندوانه» است.

موسیقی و بازیگری برای او تبدیل به دو هنر جدایی‌ناپذیر از یکدیگر شده‌اند؛ «مارتین شمعون‌پور» سابقه آهنگ‌سازی و نوازندگی خود در عرصه تئاتر و ارائه سه آلبوم موسیقی «هشت بیت»، «موعظه سر کوه» و «تهرانسرانیه» را دارد. اما او در فیلم «قاعده تصادف» اولین تجربه بازیگری خود را جلوی دوربین ثبت کرد و ثابت کرد در این عرصه هم مانند موسیقی از توانایی زیادی برخوردار است. او که به لطف بازی در این فیلم شانس ساخت موسیقی فیلم را هم داشت، توانست در این راه بدرخشد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از منتقدان موسیقی فیلم او را، یکی از بهترین موسیقی‌های جشنواره آن سال بدانند.

او در مورد ساخت موسیقی فیلم قاعده تصادف می‌گوید: «وقتی سناریو را خواندم، احساس کردم پیانو در این فیلم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. موسیقی فیلم از دو بخش تشکیل می‌شود که بخش اول همان موسیقی تئاتر را شامل می‌شود و بخش دوم موسیقی پایانی و تیتراژ است. برخی از موسیقی‌ها بر اساس راش‌هایی است که در ضبط ارکسترهای زهی گرفته بودم و بخشی از موسیقی‌ها هم از جمله موسیقی‌های تئاتر، سر صحنه ضبط شد که اجرای گیتار اشکان خطیبی و فلوت من از آن دسته بود. در این فیلم فضای کمینه و موسیقی مینیمالی داشتیم و آکوردها خیلی ساده بود. می‌توانم موسیقی این فیلم را در دسته‌ای قرار دهم که به Easy listening مشهور هستند. چه در آکوردها و هارمونی و چه در ساختار ملودی تلاش کردم این سادگی را حفظ کنم. من هشت سال سابقه ساخت موسیقی برای تئاترهای متعددی داشته‌ام؛ اما موسیقی این فیلم را نسبت به بسیاری از ساخته‌هایم خیلی بیشتر دوست دارم.»

او قبل از ورود به سینما تئاتر کار می‌کرد و به گفته خودش، پیش از بازی مقابل دوربین در مونولوگ «دکتر شکیل و مستر های» به کارگردانی پانته‌آ بهرام که خود مارتین نوشته بود، بازی کرده است.

او تا امروز،  نزدیک به سی نمایش تئاتر در تئاتر شهر تهران آهنگ‌سازی و اجرا کرده است.

در سال ۲۰۱۵، شمعون‌پور ایران را ترک کرد و اکنون با یک گروه موسیقی هشت نفره، موسیقی سنتی شرقی را در تئاترها و دانشگاه‌های ایالات متحده اجرا می‌کند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021