آلبرت کوچویی

رویا حالتی، شهروند‌خبرنگار:ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«آلبرت کوچویی» متولد ۸تیر۱۳۲۲ در همدان است. او از ایرانیان آشوری و گوینده پیش‌کسوت رادیو و تلویزیون است که در حوزه نویسندگی و ترجمه، عرصه مطبوعات، هنرهای تجسمی، تئاتر و سینما فعالیت دارد.

تهیه‌کنندگی و گویندگی برنامه‌های متعدد رادیویی، داستان‌خوانی و کتاب‌خوانی رمان ایرانی و خارجی، دوبله و صداپیشگی برنامه‌های تلویزیون و مستند، نگارش مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات داخلی سینما و تئاتر، نگارش مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات خارجی همچون ایندیپندنت، گاردین و تایم، منتقد هنرهای تجسمی و نمایشی و تدریس گزارشگری و روزنامه‌نگاری در کارنامه‌ حرفه‌ای آلبرت کوچویی دیده می‌شود.

آلبرت کوچویی چهار ساله که بود با خانواده‌اش به آبادان رفت. پدرش در استخدام شرکت نفت بود، او تا گرفتن دیپلم در آبادان زندگی کرد. پس از دیپلم به استخدام رادیو ارومیه («رضاییه» آن زمان) درآمد. پس از آن در تهران در رشته ادبیات و زبان انگلیسی مدرسه عالی پارس تحصیل و سپس چهار سال در دانشکده ترجمه کار کرد. او در تهران، در رادیو تلویزیون ملی ایران و مطبوعات سراسری به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و گویندگی پرداخت.

«صبح تهران»، «گذری در تهران» و «تهران در شب» از برنامه‌های شناخته شده کوچویی در شبکه رادیویی تهران است.

آلبرت کوچویی درباره کارکردن در رادیو می‌گوید: «برای من همه لحظه‌های حضور در رادیو خاطره‌انگیز است. من پرپرزنان می‌آیم. باور کنید، گاهی به بچه‌ها می‌گویم مثل یک پرنده می‌آیم و پشت میکروفون می‌نشینم و حس می‌کنم همه انرژی‌ام را به کار می‌برم. در واقع حس می‌کنم تمام وجودم در خدمت صداست و و اصلا احساس خستگی نمی‌کنم و تازه حس می‌کنم یک اثر هنری را به پایان رسانده‌ام. واقعیت این است که من با عشق شروع کردم، یعنی عاشقانه دلباخته این رسانه بودم. رادیو آغاز زندگی حرفه‌ای من بود و عاشقانه این رسانه را دوست دارم. اعتقادم این است کسانی که می‌خواهند وارد این حرفه بشوند، اول باید آن را دوست داشته باشند و مقاوم و صبور باشند. خود من پس از آمدن از ارومیه در اولین تست گویندگی رد شدم. البته به آن‌ها همان زمان گفتم که من از این در می‌روم، ولی خیلی زود برمی‌گردم؛ چون این رسانه را خیلی دوست دارم. زمان زیادی نگذشت که گویندگی نریشن در یک برنامه تلویزیونی به من پیشنهاد شد. آن برنامه درباره هنرهای تجسمی بود. با شما زنده‌ام کتاب، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات و در پایان، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم.» از دیگر فعالیت‌های او داستان‌خوانی و کتاب‌خوانی رمان‌های ایرانی و خارجی، دوبله و صداپیشگی برنامه‌های تلویزیون، مستند و نگارش مقالات متعدد است. او در سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ برنده‌ جایزه‌ اول جشنواره‌ بین‌المللی صدا شد.

او کار دوبله را درکنار «خسرو شکیبایی» و «ژرژ پطروسیان» در رادیو آغاز کرد.

کوچویی همچنین مدرس گزارشگری و روزنامه‌نگاری و صداپیشگی است. او مدرک کارشناسی ارشد در رشته خبر را هم در کارنامه تحصیلی خود دارد.

به پاس ۵۰ سال خدمات آلبرت کوچویی به حوزه فرهنگ و ادبیات ایران، در سال ۱۳۹۵ در موزه ملی ایران از وی قدردانی شد. وی همچنین موفق به دریافت نشان درجه یک هنر از شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است. او بعد از دریافت این نشان می‌گوید: «شورای عالی انقلاب فرهنگی این گواهی‌نامه را صادر کرد و معیار آن‌ها نقدهای نمایشی بود که در زمینه تئاتر و سینما در دهه ۴۰ و ۵۰ داشتم و تا به امروز هم قطع نشده است.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021