کاووس دوستدار

یلدا ثابتیان؛ شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«کاووس دوستدار»، دوبلور شاخص و از بهاییان ایران در ۲۹ دی ۱۳۱۶ در قزوین متولد شد.

او تحصیلات خود را تا سوم متوسطه ادامه داد و فعالیت هنری را از سال ۱۳۲۹ با حضور در تئاتر و بازی در نمایش «مرده‌باد جنگ» آغاز کرد و در سال ۱۳۳۲ در نخستین فیلم خود، «ملانصرالدین» ایفای نقش کرد.

او  برادر کوچکتر «ایرج دوستدار» بود و از سال ۱۳۳۴ زیر نظر برادر خود به طور حرفه‌ای دوبله را آغاز کرد. او اولین گویندگی‌های خود را در استودیو «ایران فیلم» آغاز کرد و پس از آن در استودیو «مولن روژ» موقعیت خود را به عنوان گوینده‌ای توانا در عرصه دوبلاژ تثبیت کرد. برادر دیگرش «فریبرز دوستدار» نیز در دوبله فعالیت داشته‌ است.

کاووس دوستدار صدایی آرام، روح‌بخش، رمانتیک، محزون و غمگین داشت و گوینده نقش‌های اصلی به‌ جای «آنتونی پرکینز»، «تونی کورتیس»، «مونتگمری کلیفت»، «آلن دلون»، «عمر شریف»، «فرانک سیناترا»، «استیو مک‌کویین»، «هورست بوخهولتز»، «جرج سگال»، «دیوید نیون»، «رُسانو براتزی»، «ویتوریو گاسمن»، «تب هانتر»، «الویس پرسلی»، و … بود.

بدون شک «کاووس دوستدار» یکی از گویندگان استثنایی تاریخ دوبله به حساب می‌آید. وی به دلیل داشتن جنس صدایی خاص با احساسی متفاوت در صدایش، غالبا از طرف مدیران دوبلاژ برای گویندگی در نقش‌های غمگین و منزوی انتخاب می‌شد. اوج چنین اجرایی از وی مربوط به دوبله فیلم روسی «هملت» به مدیریت دوبلاژ استاد «علی کسمایی» است که به‌جای «اینوکنتی اسمکتونفسکی» در نقش «هملت» گویندگی کرد. حزن و اندوه موجود در شخصیت روشنفکر «هملت» به خوبی از طریق صدای «کاووس دوستدار» القا می‌شود. «علی کسمایی» با «کاووس دوستدار» برای نقش «هملت» یک هفته تمرین کرد تا به این لحن و حالت مناسب برسد. گویندگی‌اش در این فیلم به عنوان یک شاهکار پس از نیم‌قرن هنوز بی‌همتا است.

او در سال ۱۳۳۸ در فیلم «عشق و شانس و تصادف» ساخته «حسین مدنی» و در سال ۱۳۴۱ در فیلم «زن دشمن خطرناکی است» ایفای نقش کرده است.

ایرج رضایی مدیر دوبلور و مدیر دوبلاژ شناخته شده توسط کاووس به برادرش  ایرج دوستدار معرفی شد. ایرج رضایی در این‌باره می‌گوید: «توسط کاووس دوستدار، به ایرج دوستدار که در آن زمان مدیر دوبلاژ استودیو«مولن روژ» بود، معرفی شدم و ایشان از هر جهت من را برای دوبلاژ مناسب تشخیص می‌داد. موقع تست کاووس صدایم کرد و گفت، ایرج اگر نتوانی این رل را بگویی، کار دوبله را فراموش کن و برو، چون من دوست تو هستم و نمی‌خواهم که دوبلوری ضعیف و سرگردان باشی! اما اگر این را خوب گفتی و با احساس اجرا کردی که کارت مورد قبول هوشنگ قرار گرفت، ماندگار خواهی شد و چه بخواهی و چه نخواهی در آسمان این هنر، یکی از ستارگان درخشان خواهی شد. و این حرف او به من قوت قلب داد.»

رودخانه سرخ (دوبله اول) محصول سال ۱۹۴۸ با بازی «مونتگومری کلیفت»، وحشت در خیابان‌ها (دوبله اول) محصول سال ۱۹۵۰ با بازی «تامی کوک»، ده فرمان (دوبله اول) محصول سال ۱۹۵۶ با بازی «جان درک»، سرگیجه (دوبله اول) محصول سال ۱۹۵۸ با بازی «کنستانتین شین»، وایکینگ‌ها (دوبله اول و دوم) محصول سال ۱۹۵۸ با بازی «تونی کرتیس»، سلیمان و ملکه سبا (دوبله اول) محصول سال ۱۹۵۹ با بازی «هری اندروز»، آپارتمان، محصول سال ۱۹۶۰ با بازی «دیوید لوئیس»، اسپارتاکوس، محصول سال ۱۹۶۰ با بازی «تونی کرتیس»، روانی (روح) محصول سال ۱۹۶۰ با بازی «آنتونی پرکینز» هفت دلاور (دوبله اول) محصول سال ۱۹۶۰ با بازی «هورست بوخهولتز»، توپ‌های ناوارون (دوبله اول) محصول سال ۱۹۶۱ با بازی «دیوید نیون»، جاسوس دو جانبه، محصول سال ۱۹۶۲ با بازی «هیو گریفیث»، فرار بزرگ (دوبله اول) محصول سال ۱۹۶۳ با بازی «استیو مک‌کوئین»، سقوط امپراتوری رم،‌ محصول سال ۱۹۶۴ با بازی «عمر شریف»، هملت، محصول سال ۱۹۶۴ با بازی «اینوکنتی اسموکتونوفسکی»، عملیات کراسبو، محصول سال ۱۹۶۵ با بازی «تام کورتنی» از جمله آثار شاخص کاووس دوستدار است.

کاووس دوستدار در ۲۶ آبان ۱۳۴۴ به علت مسمومیت در سن ۲۸ سالگی درگذشت. پیکر وی در «گورستان خاوران» به خاک سپرده شد، ولی مزار وی هم‌اکنون وجود ندارد؛ زیرا بعد از انقلاب گورستان بهاییان جهت ساخت «فرهنگسرای خاوران» تخریب شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021