بیژن خادم میثاق

سارا شاکری، شهروندخبرنگار: ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«بیژن خادم میثاق» موسیقی‌دان، نوازنده ویولن و رهبر ارکستر اهل ایران است که در سال۱۳۲۷ در یک خانواده بهایی در تهران متولد شد.او کنسرت‌مایستر سابق ارکسترسمفونیک وین و از چهره‌های شناخته‌ شدهه ویولن در جهان است.

کنسرت‌مایستر یکی از دستیاران رهبر ارکستر است که هماهنگی گروه ویولن را برعهده دارد.

بیژن خادم میثاق در خانواده‌ای موسیقی‌دان متولد شد. عمویش، «علی‌محمد خادم میثاق»، مدرس هنرستان موسیقی ملی و نوازنده کنترباس بود. پدرش، «عطاالله خادم میثاق»، نوازنده ویولن، رهبر ارکستر هنرستان موسیقی و کنسرت‌مایستر ارکسترسمفونیک تهران بود.

بیژن مقدمات موسیقی را نزد پدرش و پس از آن، نواختن ویولن را از پنج سالگی نزد «سرژ خودسیف» آغاز کرد. در سال ۱۳۳۶، به همراه خانواده‌اش به وین رفت و به آکادمی موسیقی وین راه یافت. او پس از پایان تحصیل در این آکادمی، به عنوان کنسرت‌مایستر ارکستر سمفونیک وین برگزیده شد.

در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۷ خورشیدی)، زمانی که تنها ۱۰ سال داشت، به دانشگاه موسیقی وین رفت و زیر نظر پروفسور «ارنست موراوک» (Ernst Morawec) و چندین تن دیگر بزرگ شد.

بیژن خادم میثاق هم‌چنین علاوه بر موسیقی، در رشته مهندسی معماری تحصیل کرده است.

او در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۵۰) یک ارکستر با نام «ایرو آسیا» پایه‌گذاری کرد که نوازندگان اروپایی و آسیایی در آن حضور داشتند. این گروه پس از یک سال، جایزه نخست «مسابقه بین‌المللی موسیقی مجلسی» در شهر «کُلمار» فرانسه را به خود اختصاص داد. در همان زمان، بیژن خادم میثاق به عنوان نوازنده ویلون اول ارکستر «تونکو ئیستلر» مشغول به کار شد.

کسب جوایز در مسابقات متعدد موجب شد او سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸)، زمانی که تنها ۳۱ سال داشت، به اوج شهرت برسد.

بیژن خادم میثاق یک آکادمی‌ جهانی موسیقی را با نام «الگرو ویوو» (Allegro Vivo) پایه‌گذاری کرد. این آکادمی موسیقی که به نام «Chamber Music Festical» نیز شهرت دارد، هر ساله در کشور اتریش و در کلاس‌های مختلف برگزار می‌شود.

بیژن خادم میثاق در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ (۱۳۵۹تا ۱۳۶۹) مدیریت یک جشنواره موسیقی در کشور سوئد را نیز برعهده داشت و از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ (۱۳۵۹تا ۱۳۶۵) مدیریت هنری «کنفرانس بتهوون» در شهر «بادن» اتریش برعهده‌اش بود. او هم‌چنین از سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰)، یک بنیاد موسیقی را در سوییس مدیریت می‌کند.

بیژن خادم میثاق تا پیش از انقلاب، هر ساله به ایران می‌آمد و رسیتال‌هایی در «تالار رودکی» برگزار می‌کرد و یا در کنسرت ارکستر سمفونیک تهران یا ارکستر سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به عنوان تک‌نواز میهمان شرکت می‌کرد.

او مدتی نیز استاد افتخاری در کنسرواتوار وین بود. هم‌اکنون نیز به عنوان برگزار کننده آکادمی موسیقی الگرو ویوو و کنداکتور ارکستر سمفونیک «تانکوِنستلر» (Tonkuenstler) فعالیت دارد و تاکنون بیش از ۱۰ مدال مختلف در زمینه موسیقی دریافت کرده است.

فرزندان خادم میثاق در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند. «وحید خادم میثاق» و «مارتا خادم میثاق» نیز ویولن‌نوازهای برجسته‌ای هستند و در مسابقات بین‌‌المللی موسیقی به موفقیت‌هایی چشم‌گیری دست یافته‌اند. فرزند کوچک او، «دوروتی» نام دارد و یکی از پیانیست‌های بزرگ است که در شهرهای بزرگ امریکا و اروپا کنسرت‌هایی را برگزار می‌کند.

بیژن خادم میثاق هم‌چنین کتابی را در سال ۱۳۷۷ به تالیف در آورد با نام «موسیقی و راه زندگی». او در مورد کتابش می‌گوید: «در این کتاب خواستم نشان بدهم که موسیقی بیشتر از چیزی است که ما فقط یک وقتی برای تفریح داشته باشیم. موسیقی یک چیزی است که بر روح ما اثر می‌گذارد؛ مثل غذا است که آدم باید هضم بکنه و مثل یک نردبانی هست که آدم بالا میرود و به دنیایی دیگر می‌رسد.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021