سروش جمشیدی

سروش جمشیدی بازیگر زرتشتی تلویزیون، سینما و تئاتر، در ۲۰ اسفند ۱۳۵۸ در تهران متولد شده است.

سروش جمشیدی با اینکه در تهران متولد شده، ولی اصالتی یزدی دارد و پدرش نیز از فعالان حرفه تئاتر بوده است. او در دوران جنگ به همراه خانواده از تهران به یزد مهاجرت کرد و اولین کارهای هنری‌ خود را در یزد شروع کرده است.

جمشیدی در رشته برق در دانشگاه آزاد تهران تحصیل کرده و پس از کسب مدرک فوق دیپلم انصراف داده ‌است.

او در مورد شروع به کار خود می‌گوید: «اولین باری که روی صحنه رفتم، حدودا ۶ ساله بودم، آن زمان پدرم در حرفه تئاتر کار می‌‌کرد و برای یکی از نمایش‌‌هایش، به یک پسر بچه نیاز داشت که از من خواست این نقش را اجرا کنم.»

او در مورد اولین حضور جلوی دوربین می‌گوید: «من حتی در ۸ سالگی، یک نمایشنامه ۵ دقیقه‌ای نوشتم و آن را با هم‌کلاسی‌هایم در مدرسه اجرا کردم، اولین فیلمم را در دوره راهنمایی بازی کردم و جلوی دوربین فیلمی به نام فرشته سلامتی رفتم. آن زمان عوامل فیلم به مدرسه ما آمدند و از کسانی که توانایی بازیگری داشتند، تست گرفتند و من را به همراه چند نفر دیگر برای آن فیلم انتخاب کردند.»

جمشیدی در برنامه‌های مختلف شبکه تابان نقش‌آفرینی کرده و پیش‌تر در استان یزد برای بازی در تئاتر شهرت داشته‌ است و با بازی درخشان با نام «پیله» در برنامه طنز سیمای یزد در جامعه هنری یزد شناخته شده است.

سروش جمشیدی درباره اولین فعالیت رسمی‌ خود می‌گوید: «در زمان دانشجویی در سال ۷۷، یکی از مجریان و تهیه‌کنندگان تلویزیون یزد کار تئاتر مرا دید و به یک برنامه تلویزیونی دعوتم کرد؛ برنامه او از جمله برنامه‌های ترکیبی تلویزیون بود که آیتم‌های نمایشی داشت. من کارم را در آذرماه همان سال ۱۳۷۷ در تلویزیون یزد با آن برنامه نمایشی آغاز کردم که می‌شود گفت آن کار اولین فعالیت رسمی و حرفه ای من بود.»

او همچنین به عنوان صداپیشه عروسکی به‌نام «میدونه» در مجموعه «شادونه در سرزمین دونه‌ها» و صداپیشه کلاغ در «شادونه در سرزمین پرندگان» فعالیت کرده ‌است.

در این دوران او همچنین کار گویندگی رادیو، نمایش رادیویی و تئاتر انجام داد و سپس برای بهتر دیده شدن به تهران آمد. در اوایل بیکار بود و در حدود چهار سال برای امرار معاش در مدارس نمایش کودک و همچنین به‌عنوان منشی صحنه و تدوین کار کرد.

معروف‌ترین اثر او سریال «در حاشیه» است که در آن بازی کرد که زیاد دیده نشد و در «در حاشیه ۲» به شهرت رسید، اما در برنامه دورهمی با ایفای نقش قیمت توانست به شهرت برسد. همچنین در سال ۸۴ در سریال «متهم گریخت»، به کارگردانی رضا عطاران در چند سکانس به ایفای نقش پرداخته بود. او در برنامه «دورهمی» ساخته مهران مدیری به یک کمدین شناخته شده تبدیل شد.

سروش جمشیدی در چند مصاحبه گفته‌ است که مهران مدیری برای او کار بزرگی کرده ‌است و پس از چند سال بیکاری او را به کار در دورهمی و در حاشیه دعوت کرده ‌است. جمشیدی می‌گوید: «او تنها کسی است که من را باور کرد. خیلی‌ های بازی من را می‌‌دیدند و می‌گفتند خیلی خوبی؛ ولی او به من اعتماد کرد و من را باور کرد.»

او در مورد خودش معتقد است، اگر مورد تبعیض و کوردلی رقابتی و استثمار هنری قرار نگیرد، ظرفیت بالا و توانایی‌های بسیاری برای برگرداندن لبخند و خنده و شادی به قلب و لب و خانه مردم دارد.

سروش جمشیدی در سال ۱۳۸۸ ازدواج کرده و صاحب یک پسر به‌نام سیاوش است.

جمشیدی در مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش‌های خانگی از جمله «تعطیلات دوست‌داشتنی، عاروس، متهم گریخت، خروس، زیر نیم‌کاسه، عطسه، در حاشیه ۱ و ۲، دورهمی، سه شو، در قصه‌ها زندگی می‌کنند، مرز خوشبختی، شب عید، بچه محل و صفر و بیست و یک و در فیلم‌های سینمایی ۵۰ کیلو آلبالو و زیر نظر» بازی کرده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.