توران شهریاری، اولین شاعر زن زرتشتی درگذشت

توران شهریاری (بهرامی) اولین شاعر زن زرتشتی و از اولین زنان وکیل در ایران عصر ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در سن ۹۰ سالگی در تهران درگذشت.

توران شهریاری (بهرامی) اولین شاعر زن زرتشتی و از اولین زنان وکیل در ایران عصر ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در سن ۹۰ سالگی در تهران درگذشت.

شهریاری که زاده ۱۳ آبان ۱۳۱۳ در کرمان بود، در دوران پیش از انقلاب در حوزه‌های مربوط به حقوق زنان فعالیت گسترده‌ای داشت و از اعضای بنیان‌گذار اتحادیه بین‌المللی زنان حقوق‌دان ایرانی بود که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی در زمینه برابری حقوق زن و مرد در قوانین ایران فعالیت می‌کرد. این اتحادیه وابسته به بخش حقوقی سازمان ملل بود و ریاست‌ دائم آن را مهرانگیز منوچهریان برعهده داشت که او را به عنوان اولین سناتور زن ایران می‌شناسند.

زندگی خانم شهریاری پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ به دلیل سخت‌گیری‌های حکومت تغییر جدی کرد و او از آن پس بیشتر به عنوان یک شاعر زندگی را ادامه داد و آن‌چه به دانش حقوقی او مربوط می‌شد،‌ بسیار کمرنگ‌تر شد.

خانم شهریاری دو کتاب شعر با عنوان‌های «دیوان توران» و «مهر ایران» است. محمدابراهیم باستانی پاریزی،‌ مورخ کرمانی از سروده‌های او و زبان روانش در سرایش تمجید کرده است. اشعار خانم شهریاری نیز برنده جوایز متعددی در سطح بین‌المللی شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پیام مولوی عبدالحمید به پزشکیان: ملت ایران از فشارها به ستوه آمده‌اند

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات را تبریک گفت و از وی خواست به عهد و میثاقی که با مردم بسته است، پایبند بماند.

اخبار

نامزدهای ریاست جمهوری علیه اقلیت‌های مذهبی؛ کدام‌‌‌یک می‌تواند معجزه کند؟

اقلیت‌های دینی و مذهبی حلقه مهجور ادعاها و برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری هستند.

مسعود پزشکیان در روز ۲۳ خرداد بیانیه‌ای درباره لزوم حضور اقلیت‌ها در بدنه دولت و توجه بیشتر به حقوق آن‌ها منتشر کرد اما در همایش زنان حامی خودش گفت نمی‌تواند معجزه کند و از مردم می‌خواهد تا مشکلات را با هم حل کنند. چرا رفع تبعیض از اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران به معجزه می‌ماند؟ سهم رییس‌جمهوری در برطرف کردن این نگرانی چیست؟

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021