بهاییان در هفته سوم اردیبهشت: افزایش چشم‌گیر احضار و بازداشت زنان بهایی

طی هفته‌های اخیر، موج حملات به زنان بهایی در سراسر ایران شدت گرفته است. ده‌ها زن با احضار به دادگاه و روبه‌رو شدن با اتهامات کیفری بی‌اساس که منجر به سال‌ها زندان می‌شود، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض بی‌رحمی و خشونت سیستم قضایی ایران قرار گرفته‌اند. از اواسط اسفند‌ماه، از مجموع ۸۵ نفر از بهاییانی که به دادگاه احضار یا زندانی شده‌اند، ۶۵ نفر، یعنی حدود سه چهارم آن‌ها زن بوده‌اند.

کیان ثابتی:

طی هفته‌های اخیر، موج حملات به زنان بهایی در سراسر ایران شدت گرفته است. ده‌ها زن با احضار به دادگاه و روبه‌رو شدن با اتهامات کیفری بی‌اساس که منجر به سال‌ها زندان می‌شود، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض بی‌رحمی و خشونت سیستم قضایی ایران قرار گرفته‌اند. از اواسط اسفند‌ماه، از مجموع ۸۵ نفر از بهاییانی که به دادگاه احضار یا زندانی شده‌اند، ۶۵ نفر، یعنی حدود سه چهارم آن‌ها زن بوده‌اند.

****

بیانیه جامعه جهانی بهایی در ارتباط با سرکوب زنان بهایی

جامعه جهانی بهایی روز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای اعلام کرد این جامعه پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش چشم‌گیری در حملات علیه زنان بهایی بوده است. در حال حاضر زنان بهایی دو سوم کل زندانیان بهایی در ایران را تشکیل می‌دهند. تعداد قابل توجهی از بهاییان، به ویژه زنان، در ۲۰ ماه گذشته صرفاً به دلیل اعتقادات مذهبی خود دستگیر شده‌اند و برخی بدون طی مراحل قانونی و بدون اطلاع از محل نگه‌داری، در بازداشت به سر می‌برند.

جامعه جهانی بهایی با در نظر گرفتن زمینه کلی سرکوب زنان در ایران و چالش‌های برابری جنسیتی، این افزایش چشم‌گیر آزار و اذیت علیه زنان بهایی را هشداردهنده و بسیار نگران‌کننده‌ دانسته است.

«سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد گفت: «حملات اخیر علیه زنان بهایی به ‌روشنی نشان می‌دهند که به عنوان یک زن ایرانی، صرف‌نظر از این که بهایی، مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی، دین‌دار یا بی‌دین باشید، حکومت ایران شما را زندانی می‌کند، از دانشگاه اخراج می‌کند، از کار بی‌کار می‌کند و به دلیل تلاش برای تحقق آرزوی‌تان برای زندگیِ شایسته به عنوان انسان‌هایی برابر، در کنار هم و بدون توجه به جنسیت، پیشینه و باورتان، برای بهتر کردن کشورتان، شما را مورد آزار و سرکوب قرار می‌دهد. این فداکاری‌ها و تلاش‌ها برای تحقق آرمان‌های مشترک، به وضوح نشان می‌دهند که داستان ما یکی است.»

در ادامه به برخی از موارد سرکوب زنان بهایی در روزهای گذشته اشاره می‌کنیم:

محکومیت چهار زن بهایی در شیراز

بولتن خبری جامعه بهایی اطلاع داد دادگاه سه شهروند بهایی که پیش‌تر با قرار وثیقه آزاد شده بودند، روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و حکم آن‌ها در اردیبهشت ماه صادر شد. بر اساس رای صادره، «ستاره طعامی» و «سحر محب‌پور» به پنج سال حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی محدود به فاصله هزار متری از محل سکونت‌شان، ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی، پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی، دو سال منع خروج از کشور و دو سال ممنوعیت استفاده از اینترنت محکوم شدند.

«رکسانا وجدانی» به پنج سال حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی محدود به فاصله هزار متری از محل سکونتش، دو سال منع خروج از کشور و دو سال ممنوعیت استفاده از اینترنت محکوم شد.

حکم حبس «بهاره قادری» در پی اعاده دادرسی کاهش پیدا کرد. بهاره قادری ابتدا در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ بازداشت و پس از ۵۰ روز، با تودیع وثیقه ۱۵۰میلیون تومانی آزاد شد. در آن زمان دادگاه بدوی مجموعا او را به تحمل شش سال حبس محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر مجموع محکومیتش  را به دو سال و ۹ ماه و ۱۶ روز زندان کاهش داد. در پی محاکمه مجدد قادری، دادگاه او را از اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی به هدف برهم زدن امنیت کشور» تبرئه اما حکم هفت ماه و ۱۶ روز حبس بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» را تایید کرد.

آزادی چند زن بهایی از زندان

«نوشین مصباح»، شهروند بهایی که در حال گذراندن حکم یک سال تعزیری در زندان «وکیل‌آباد» مشهد بود، با تبدیل قرار حبس به پابند الکترونیکی از زندان آزاد شد. او ادامه حکم خود را تحت نظارت پابند الکترونیکی محدود به فاصله هزار متری از محل سکونت خواهد گذراند.

مصباح ۲۳بهمن۱۴۰۲ خود را جهت اجرای حکم، به زندان وکیل‌آباد مشهد معرفی کرد. این شهروند بهایی به اتهام «عضویت در گروه یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به یک سال زندان محکوم است.

با آزادی نوشین مصباح، چهار زن بهایی دیگر به نام‌های «ساناز تفضلی»، «رویا ملکوتی»، «نسیم ثابتی» و «آزیتا فروغی» در حال گذراندن محکومیت خود در زندان وکیل‌آباد مشهد هستند.

«یکتا فهندژ» پس از ۱۴۶ روز بلاتکلیفی، با تودیع قرار وثیقه از زندان «عادل‌آباد» شیراز آزاد شد.

ماموران اداره اطلاعات شیراز او را در روز ۲۷ آذر ۱۴۰۲ دستگیر کردند. او ابتدا به بازداشتگاه «پلاک ۱۰۰» شیراز برده و سپس با پایان بازجویی‌ها، به زندان عادل‌آباد منتقل شد.

با آزادی یکتا فهندژ، «رویا ثابت» یکی دیگر از زنان بهایی است که در محل نامعلومی در شیراز تحت بازداشت است.

«سپیده کشاورز»، یکی از زنان بهایی زندان «اوین» با پایان حکم یک سال حبس تعزیری، از زندان آزاد شد.

این شهروند بهایی ساکن تهران در تاریخ ۲۹ آبان‌ ۱۳۹۷ ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی او توسط نیروهای امنیتی، بازداشت شد. پس از ۱۴ روز بازداشت، به طور موقت با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزادش کردند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران سپیده کشاورز را بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهایی» به سه سال و هفت ماه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ و ترویج بهاییت» به هشت ماه حبس محکوم کرد. حکم پس از رفع اتهام تبلیغ علیه نظام، به سه سال و هفت ماه کاهش یافت. سرانجام پس از نقض حکم در دیوان‌عالی کشور، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران او را به یک سال حبس محکوم کرد.

سپیده کشاورز در تیرماه سال گذشته خود را جهت اجرای حکم به زندان اوین معرفی کرد.

با آزادی کشاورز، همچنان چهار زن بهایی دیگر به نام‌های «مهوش ثابت»، «فریبا کمال‌آبادی»، «مهوش عدالتی» و «شادی شهید‌زاده» در زندان اوین زندانی هستند.

اعاده دادرسی پنج زن بهایی در مشهد

دیوان عالی کشور با اعاده دادرسی پنج شهروند بهایی به نام‌های «رویا قانع»، «سهیلا احمدی»، «فریده مرادی»، «گلنوش نصیری» و «حوریه محسنی» موافقت کرد و پس از نقض حکم، پرونده‌ این پنج تن را برای بررسی مجدد، به شعب دادگاه‌های هم‌عرض دادگاه صادر کننده حکم در مشهد ارجاع داد.

شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد رویا قانع، سهیلا احمدی، فریده مرادی و گلنوش نصیری را به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری و حوریه محسنی را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

این پنج تن در رابطه با پرونده‌ای معروف به «اقدام اجتماعی» محکوم شده‌اند. دادگاه حضور در مناطق روستایی و محروم در قالب کمک‌های تحصیلی و آموزشی، مشاوره بهداشتی و اعمال خیرخواهانه و عام‌المنفعه را از مصادیق حکم عنوان کرده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021