مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ٢٢ دی، علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و گفت انتظار این بود که «بالاترین شخص کشور» جنایت جمعه خونین زاهدان را محکوم کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانش با اشاره به کشتار معترضان بلوچ در روز ۸ مهر سال ۱۴۰۱ گفت: «در همین مصلای زاهدان جنایتی رخ داد که صد نفر کشته و نزدیک به ۳۰۰ نفر معلول و نابینا و قطع نخاع و مجروح شدند. انتظار این بود که بالاترین شخص مملکت این جنایت را محکوم می‌کرد و به این موضوع رسیدگی می‌کردند.»

عبدالحمید در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز داشت: «کاش مسئولان درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی عذرخواهی می‌کردند و این جنایت را محکوم می‌کردند.»

پرواز پی‌اس۷۵۲ هواپیمایی اوکراین، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی سال ۹۸ دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن همراه با یک جنین کشته شدند.

حساب رسمی مولوی عبدالحمید در شبکه اجتماعی ایکس نیز روز سه‌شنبه با انتشار پستی در ارتباط با سالگرد سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته بود: «جان‌باختن ده‌ها سرنشین بی‌گناه هواپیمای اوکراینی اتفاقی دردناک و فراموش ناشدنی بود. تنها اجرای عدالت و رسیدگی بی‌طرفانه باعث تسلی بازماندگان می‌شد که متاسفانه تاکنون تحقق نیافته است.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به پیگیری‌های بین‌المللی پرونده هواپیمای اوکراینی گفت اینکه دادخواهان مجبورند در کشورهای اروپایی پرونده سرنگونی هواپیمایی با سرنشینان ایرانی را از این دادگاه به آن دادگاه ببرند، به اعتبار ایران ضربه زده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به وضعیت معیشتی مردم هم اشاره کرد و گفت که پول کشور اعتبار ندارد و مردم برای خرید نان پول ندارند.

مولوی عبدالحمید به زیر پا گذاشته شدن مسائل حقوق بشری از سوی مقامات جمهوری اسلامی همچون اعتراف اجباری، شکنجه در بازداشتگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت این رویدادها در کنار گرانی، مشکلات اقتصادی، بی‌ارزش شدن پول ملی و گذرنامه ایرانی باعث شده ایران اعتبار خود را در جهان از دست بدهد.

عبدالحمید تاکید کرد که او به دنبال پُست و یا مقام نیست و بخاطر بیان حرف‌های انتقاد‌آمیز خود تحت فشار است. او همچنین گفت:  «بنده با گفتن این حرف‌ها تحت فشار قرار می‌گیرم و عده‌ای که جزو رفقای بنده بوده‌اند از بنده دلخور می‌شوند، اما وجدان ما را مجبور می‌کند که از حق و حقوق مردم دفاع کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.