تایید حکم زندان شش شهروند بهایی در دادگاه تجدید‌نظر تهران

در ادامه فشارهای دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی بر شهروندان بهایی در ایران، دادگاه تجدید نظر تهران احکام سنگین صادر شده برای شش شهروند بهایی را تایید کرد. سعید خضوعی، سینماگر ایرانی و یکی از این شش شهروند بهایی با اعلام این خبر نوشت که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران بدون اطلاع آن‌ها و بدون حضور وکلایشان تشکیل جلسه داده است.

در ادامه فشارهای دستگاه‌ قضایی جمهوری اسلامی بر شهروندان بهایی در ایران، دادگاه تجدید نظر تهران احکام سنگین صادر شده برای شش شهروند بهایی را تایید کرد.

سعید خضوعی، سینماگر ایرانی و یکی از این شش شهروند بهایی با اعلام این خبر نوشت که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران بدون اطلاع آن‌ها و بدون حضور وکلایشان تشکیل جلسه داده است.

به نوشته خانم خضوعی، دادگاه تجدیدنظر، ادلهٔ دادگاه بدوی مبنی بر اتهام تبلیغ علیه نظام (یک سال زندان) را برای ایرج شکور، صبا سفیدی و پدرام عبهر نپذیرفت و این سه نفر از این اتهام تبرئه شدند اما حکم ۵ سال زندان ایرج شکور و پدرام عنبر و ۳ سال و پنج‌ ماه زندان صبا سفیدی به خاطر اتهام دیگر آن‌ها یعنی «عضویت در جامعهٔ بهائی» عینا تایید شد.

سعیده خضوعی همچنین نوشته که احکام او به همراه فرزندش ارسلان یزدانی و نیز سمیرا ابراهیمی نیز عینا از سوی دادگاه تجدید نظر تهران تایید شده که بر اساس این حکم سعیده خضوعی و ارسلان یزدانی هر کدام به  ۵ سال زندان به خاطر عضویت در جامعهٔ بهائی و یک سال زندان به خاطر تبلیغ علیه نظام و سمیرا ابراهیمی به  ۳ سال و ۵ ماه زندان به خاطر عضویت در جامعهٔ بهائی و یک سال زندان به خاطر تبلیغ علیه نظام محکوم شده‌اند.

دادگاه تجدید نظر استان تهران همچنین حکم به مصادره اموالی داده است که هنگام بازداشت این شش شهروند بهایی از آن‌ها ضبط شده بود.

شهروندان بهایی در ماه‌های گذشته با موج گسترده‌ای از بازداشت و پرونده سازی روبرو شده‌اند و شماری از آن‌ها از جمله «مهوش ثابت»، «فریبا کمال‌آبادی»، «مهوش عدالتی» و «سپیده کشاورز» در روزهای گذشته در اعتراض به این فشارها در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای که روز ۱۳ آذر امسال منتشر کرد، با ابراز نگرانی از تغییر روش‌های حکومت ایران برای سرکوب جامعه بهایی اعلام کرد که جمهوری اسلامی اخیرا از روش‌های بی‌رحمانه و شدیدتری برای سرکوب اقلیت دینی بهایی در ایران استفاده کرده است که هدف آن، «سلب آسایش و امنیت زندگی روزمره بهاییان» ایران است.

براساس اعلان جامعه بهایی، از اواسط مهر، ۴٠ بهایی دستگیر شده‌اند و خانه‌های نزدیک به ۱۰۰ خانواده در شهرهای مختلف کشور، مورد یورش و تفتیش قرار گرفته است. حداقل ٧٠ بهایی در بازداشت به‌سر می‌برند یا در حال گذراندن حکم زندان خود هستند و اغلب در حین بازجویی‌ها، متحمل بد رفتاری فیزیکی و کلامی شده‌اند. حدود ۱۲۰۰ بهایی دیگر در ارتباط با موارد مختلف آزار‌و‌اذیت حکومتی، یا درگیر روند دادگاه هستند و یا حکم آن‌ها صادر شده و در انتظار اجرای حکم و احضار به زندان هستند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021