خطر دیپورت برای فرید هوشمند، بهایی پناهنده از ترکیه

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌وایر، «فرید هوشمند»، شهروند بهایی که در ترکیه پناهنده بود، پرونده درخواستش در دادگاه رد شده و خطر دیپورت او به ایران وجود دارد. فرید هوشمند از ۷ سال پیش در ترکیه پناهنده است. او در ماه‌های گذشته به‌دلیل ناآشنایی مامور اداره مهاجرت با آیین بهایی و شرایط دشوار زندگی بهاییان در ایران بازداشت، و در خطر دیپورت قرار گرفته است. برگرداندن او به ایران می‌تواند منجر به دستگیری و شکنجه او به‌عنوان فردی بهایی شود.

بنا بر اطلاعات رسیده به ایران‌وایر، «فرید هوشمند»، شهروند بهایی که در ترکیه پناهنده بود، پرونده درخواستش در دادگاه رد شده و خطر دیپورت او به ایران وجود دارد.

فرید هوشمند از ۷ سال پیش در ترکیه پناهنده است. او در ماه‌های گذشته به‌دلیل ناآشنایی مامور اداره مهاجرت با آیین بهایی و شرایط دشوار زندگی بهاییان در ایران بازداشت، و در خطر دیپورت قرار گرفته است. برگرداندن او به ایران می‌تواند منجر به دستگیری و شکنجه او به‌عنوان فردی بهایی شود.

پناهجویان در ترکیه پس از رد درخواست پناهندگی، فرصت دارند تا به رای اداره مهاجرت اعتراض بدهند و پرونده‌شان در دادگاه شهر، بررسی مجدد شود. فرید هم به رای صادره اعتراض داد، ولی چون توان مالی نداشت، دادگاه برای او وکیل تسخیری گرفت. در همین پروسه دادگاه اعتراض او را رد کرد.

پس از رای دادگاه، اداره مهاجرت استان اردو در ۱۶مارچ۲۰۲۳ درخواست حمایت بین‌المللی فرید هوشمند را رد کرد و تصمیم به اخراج متقاضی از خاک ترکیه گرفت.

این اتفاق در روزی افتاد که فرید موفق شده بود تا از طریق آشنایانش در کشور استرالیا، ویزای بشردوستانه برای آن کشور دریافت کند و در صورت عدم بازداشت، می‌توانست به استرالیا مهاجرت کند.

دستگیری و دیپورت پناهجویان ایرانی در ماه‌های اخیر سبب افزایش نگرانی از وضعیت پناهجویان در ترکیه شده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021