تفتیش منزل و احضار بهاییان همدان برای بازجویی

بنا بر گزارش‌های رسیده از ایران، صبح امروز سه‌شنبه شانزدهم آبان، ماموران امنیتی با حمله منزل سه خانواده بهایی در همدان ضمن تفتیش خانه، این بهاییان را برای بازجویی احضار کرده‌اند. بنا به اخبار منتشر شده از منابع مطلع، ماموران امنیتی ساعت هفت صبح امروز به خانه «پوران خاندل»، زن ۸۰ساله و خانه پسر خانم خاندل و همینطور منزل «اختر نعیمی»، ۸۵ساله رفته و ضمن تفتیش منازلشان، آنها را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌های رسیده از ایران، صبح امروز سه‌شنبه شانزدهم آبان، ماموران امنیتی با حمله منزل سه خانواده بهایی در همدان ضمن تفتیش خانه، این بهاییان را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

بنا به اخبار منتشر شده از منابع مطلع، ماموران امنیتی ساعت هفت صبح امروز به خانه «پوران خاندل»، زن ۸۰ساله و خانه پسر خانم خاندل و همینطور منزل «اختر نعیمی»، ۸۵ساله رفته و ضمن تفتیش منازلشان، آنها را برای بازجویی احضار کرده‌اند.

گفتنی است خانم خاندل و اختر نعیمی با وجود کهولت سن و بیماری تحت فشار نیروهای امنیتی حکومت قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی پیشتر در سال۶۰ همسران این دو زن، «حسین خاندل» و  «فیروز نعیمی» را به دلیل بهائی بودن تیرباران کرده بودند.

امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان، منزل پسر و عروس خانم پوران خاندل یعنی  «مهران خاندل» و  «ژینوس شادابی» در همدان نیز تفتیش و وسایل شخصی آن‌ها ضبط شده است.

اعدام هفت نفر از اعضای محفل محلی بهاییان همدان در سال ۱۳۶۰ بخشی از تاریخ حکومت جمهوری اسلامی است که برای اولین بار با جزییات جدیدی در فروردین ۱۳۹۵ در ایران وایر منتشر شد. علاوه بر حسین خاندل و فیروز نعیمی، سهراب و سهیل حبیبی، حسین مطلق، طرازالله خزین و ناصر وفایی هفت نفری بودند که در بیست و سوم خرداد ماه ۱۳۶۰ جنازه‌های شکنجه‌شده‌شان در کنار خیابان، پیدا شد. ایران وایر در گزارشی افشا کرده بود که آنها مقابل چشمان یکدیگر آن‌قدر شکنجه شدند که جان باختند.

اعضای برخی خانواده‌ها همچون پوران حبیبی، همسر حسین خاندل و همچنین اخترالملوک کوثری(نعیمی)، همسر فیروز نعیمی، در این پرونده، خاطرات خود را از دوران بازداشت و روز پیدا شدن جنازه‌های همسرانشان و عزیزانشان بازگو کرده‌ بودند.

روایت شکنجه‌ شدن این هفت‌ نفر جدا از آثاری که بر اجسادشان باقی مانده بود٬ توسط یکی از هم‌بندی‌هایشان هم روایت شد. شاهد شکنجه‌ی هفت بهایی اعدام شده، در پی وخامت حال به بیمارستان منتقل می‌شود و از ملاقات‌کنندگان خود می‌خواهد که یک نفر از «بهاییان» را به ملاقات وی بیاورند. طبق گفته‌های فرزند سهراب حبیبی آن شخص، که اسم و مشخصاتی از او در دست نیست، در روایت شکنجه‌ی این افراد تاکید می‌کند که «آن‌ها مقابل چشمان یکدیگر مورد آزار و خشونت قرار گرفتند».

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021