براساس اطلاع «ایران‌وایر»، پس از درگیری‌های حماس و اسراییل، حفاظت از کنیسه‌های یهودیان و اماکن مذهبی آن‌ها در ایران افزایش یافته است. یک منبع مطلع  در این زمینه به ایران‌وایر می‌گوید، نهادهای امنیتی، علاوه‌بر نیروهای حفاظتی که با لباس فرم در ورودی کنیسه‌ها حضور دارند، افراد لباس شخصی را اطراف این مراکز مستقر کرده‌اند.

یک منبع مطلع در میان نیروهای امنیتی ضمن تایید این موضوع می‌گوید: «در جلسه‌های بسیج و نهادهای امنیتی در چند ماه گذشته تاکید شده که دشمن دنبال شکست دستاوردهای نظام در سیاست خارجی و تیره‌کردن رابطه ایران و عربستان است. از هفته گذشته هم از بیم تعرض به جامعه کلیمی، حضورهای نیروهای اطلاعاتی و لباس شخصی‌ها را در نزدیکی کنیسه‌ها و اماکن مقدس کلیمی‌ها چند برابر کرده‌اند تا از آسیب به آن‌ها جلوگیری شود».

بر‌اساس اطلاع ایران‌وایر کنیسه‌داران نیز در روزهای اخیر توصیه‌ای از دکتر «همایون سامه‌یح»، رییس انجمن کلیمیان ایران دریافت کرده‌اند که از آن‌ها خواسته از تجمع افراد در ورودی کنیسه‌ها جلوگیری کنند.از چند ماه پیش نیز نیروهای امنیتی کنیسه‌ها، مکان مقدس یهودیان و خیابان‌های اطراف و منتهی به این اماکن را، به دوربین‌های مدار بسته مجهز کرده‌اند.

 به گفته منابع ایران‌وایر برخی کنیسه‌ها و موزه‌های مربوط به کلیمیان ایران، از هفته گذشته فعالیت‌های خود را متوقف کرده و بازدید از این اماکن را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

جامعه کلیمیان ایران در سال‌های پس از انقلاب، فشارهای زیادی را متحمل شده است. بسیاری از افراد این جامعه به‌خاطر تبعیض‌ها و تهدیدها وادار به مهاجرت شده‌اند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی یهودیانی را که در ایران زندگی می‌کنند، با اتهام »جاسوسی برای اسراییل» تهدید و وادار به سکوت می‌کنند.

در سال‌های جنگ ایران و عراق، یازده مرد جوان کلیمی که می‌خواستند به‌طور قاچاقی از مرز ایران و پاکستان عبور کنند و خود را به عراق برسانند، ناپدید شدند. روزنامه «جروزالم پست» در سال ۱۳۹۵ فاش کرد که اسراییل دریافته که هشت تن از این جوانان ایرانی-یهودی به قتل رسیده‌اند. خانواده‌های این افراد پیگیر پرونده عزیزانشان بودند، اما از ترس جمهوری اسلامی نام و هویت آن‌ها را فاش نکردند.

براساس آنچه منابع ایران‌وایر می‌گویند، نیروهای امنیتی اما پس از درگیری‌های اخیر حماس و اسراییل، درصدد حفاظت از شهروندان کلیمی ساکن ایران هستند و معتقدند هرگونه آسیب به شهروندان ایرانی-یهودی، دستاوردهای سیاست خارجی آن‌ها را از بین می‌برد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.