مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به تصرف و پلمب یک نمازخانه اهل سنت واقع در منطقه پونک تهران توسط نیروهای جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و آن را «درد‌آور» و «تاسف‌برانگیز» خواند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴٠۲، نیروهای نظامی و امنیتی در تهران با محاصره و سپس ورود به مجتمع ساختمانی نمازخانه اهل‌سنت به نام «نبی رحمت» در منطقه پونک، در بخش نمازخانه اقدام به دیوارکشی کرده و سرویس‌های بهداشتی نمازخانه را تخریب کردند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز ۲۸ مهرماه خود از این اتفاق با عنوان حادثه‌ای دلخراش و دردآور یاد کرد و خطاب به حکومت گفت: «این نمازخانه چه ضرری برایتان داشت؟ تر و خشک کشور دست شماست اما یک نمازخانه چند ۱۰۰ متری را هم نتوانستید تحمل کنید؟»

مولوی عبدالحمید با اشاره تلویحی به حمایت جمهوری اسلامی از مردم غزه و در عین حال بسته شدن و محدودیت اهل سنت برای نماز گفت «متاسفانه در شرایطی که همه درگیر مسائل فلسطین و غزه هستند و باید برای مسایل غزه گریه کنند این مسائل برای اهل سنت اتفاق افتاده است»

به گفته او تعطیلی نمازخانه نبی رحمت در شرایطی رخ داده که این نمازخانه اهل سنت مکانی «بدون هیاهو» بوده و حتی یک کلمه سیاسی در آن صحبت نمی‌شده تا سوءتفاهمی برای مقامات ایجاد نکند.

او ساخت مسجد اهل سنت در تهران را به نفع حکومت دانست و از حساسیت حکومت و تعصبات مذهبی برای نماز خواندن آنها انتقاد کرد و گفت «این نماز خواندن برای حاکمیت و حکومت و شیعه چه ضرری دارد؟ جمهوری اسلامی باید خودش زمینه برگزاری نماز جماعت برای اهل سنت را فراهم می‌کرد»

مولوی عبدالحمید در سخنانش گفت: «حتی هر وقت من برای شرکت در کنفرانس وحدت یا مانند آن به تهران می‌رفتم، به این نمازخانه سر نمی‌زدم. می‌گفتم حکومت روی من حساس است و دردسری برای این‌ها درست نشود.»

او در قسمت دیگری از صحبت‌های خود از ممنوعیت سفر مولوی حبیب‌الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف و مولوی عبدالرحمن کوهی، مدیر مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ به زاهدان نیز انتقاد کرد.

مولوی عبدالحمید، در سخنان امروز خود به جنگ اسرائیل و حماس نیز پرداخت و گفت این جنگ «به جای خطرناکی رسیده» است. او تاکید کرد: «جنگ در غزه باید تمام شود و اسرا و گروگان‌ها آزاد شوند.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.