مولوی عبدالحمید: بدون اجرای عدالت، فاتحه حکومت خوانده است

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز ۱۷ شهریور خود بر اجرای عدالت در مورد جانباختگان جمعه خونین زاهدان تاکید کرد و گفت حکومتی که عدالت را رعایت نکند، فاتحه‌اش خوانده است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های روز ۱۷ شهریور خود بر اجرای عدالت در مورد جانباختگان جمعه خونین زاهدان تاکید کرد و گفت حکومتی که عدالت را رعایت نکند، فاتحه‌اش خوانده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان این سخنان را در شرایطی بیان کرده که بر اساس گزارش‌ها، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قصد دارد در روز ۲۰ شهریور امسال برای تعدادی از شهروندان بلوچ سخنرانی کرده و مقامات محلی استان سیستان و بلوچستان در تلاش هستند تا خانواده‌های جانباختگان جمعه خونین زاهدان را برای شرکت در این دیدار متقاعد کنند.

مولوی عبدالحمید در سخنان امروز خود با اشاره به کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان گفت مردم به اعتراف مقام رهبری و مسئولان هیچ تقصیری در جمعه خونین زاهدان نداشتند و به ناحق کشته شدند.

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به رسیدگی نشدن به کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ گفت: «شنیده‌ام یک نماینده مجلس در پاسخ به سوال فردی درباره رسیدگی به جنایت جمعه خونین گفته که دادخواهان پیش من نیامده‌اند. درحالی‌که این مسئول است که وظیفه دارد نزد صاحب درد و عزا و نقصان برود و تسلی‌اش بدهد. شما مسئول هستید و باید مسئله را پیگیری می‌کردید.»

این رهبر اهل سنت ایران خواهان اجرای عدالت در محاکمه عاملان این حادثه شد و گفت جواب اعتراض گلوله جنگی نیست و علما باید پاسخ دهند که مجازات مامورانی که شلیک کردند، چیست.او تاکید کرد اگر حکومتی عدالت را رعایت نکند، فاتحه‌اش خوانده شده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین از پاسخگو نبودن مسئولان حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که به بسیاری از مسئولان بلندپایه و مهم نامه نوشته شده اما جواب نامه‌ها را نمی‌دهند.

مولوی عبدالحمید در سال‌های گذشته چند بار به علی خامنه‌ای نامه نوشته و از رعایت نشدن حقوق اهل سنت ایران انتقاد کرده است، با این حال علی خامنه‌ای با فرار از پاسخگویی، جواب نامه‌های مولوی عبدالحمید را نداده است.

این روحانی پرنفوذ در خطبه‌های امروز خود همچنین گفت: «حاکم را نه خدا، که مردم تعیین می‌کنند و یک حکومت تا زمانی می‌تواند به کارش ادامه دهد که اکثریت قاطع مردم او را بخواهند.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به اینکه حاکم باید حمایت اکثریت را با خود داشته باشد، بدون اشاره مستقیم به نام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یادآور شد هیچ حاکمی اختیارات مطلق ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، پخش زنده خطبه‌های مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از اینستاگرام این هفته نیز به دلیل اختلال در اینترنت مانند هفته‌های قبل قطع شد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

جان‌‌هایی شیفته زندگی؛ شکنجه، بلاتکلیفی و اعدام سرنوشت ۷ شهروند اهل‌سنت کرد

با اذان صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، قوه قضاییه جمهوری اسلامی «انور خضری»، زندانی عقیدتی کُرد و مردی که تصاویرش از در آغوش گرفتن گربه‌ها توجه افکارعمومی را به خود جلب کرده بودند را اعدام کرد.

اخبار

این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود؛ اقلیت‌های دینی در سینما

معمولاً در ایران از پیروان ادیان دیگر، به جز اسلام، به عنوان «اقلیت‌های دینی» یاد می‌شود شامل ایرانیان ارمنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی، بهایی، آشوری و نوکیشان. اما آیا استفاده از چنین عبارتی برگرفته از گفتمان مسلط و برتری‌جویانه حکومت اسلامی در ایران نیست و باعث به حاشیه راندن بخشی از هم‌وطنان ما نمی‌شود؟

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021