مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ شهریور از رفتار ناعادلانه حکومت جمهوری اسلامی با اهل سنت ایران انتقاد کرد و گفت اهل سنت در ۴۴ سال گذشته خواستار عدالت و برابری بوده اما این خواسته برآورده نشده است.

این روحانی پرنفوذ در سخنانش با اشاره به وعده‌هایی که ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات به اهل سنت داده بود، گفت: «به هیچ کدام از وعده‌ها درباره انتخاب استاندار، معاون وزیر و سفیر از جامعه اهل سنت عمل نشد»

او گفت: «در زمان پهلوی، اهل سنت در رده‌های مختلف ارتش و ژاندارمری سمت فرماندهی داشتند و منطقه در دست خود مردم بود اما در جمهوری اسلامی حتی یک وزیر از اهل سنت در کابینه دولت نبوده و شایسته‌سالاری در ایران رعایت نشده است.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در ادامه تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی حتی یک اهل سنت هم در ترکیب شورای تامین استان سیستان و بلوچستان حضور نداشته است.»

به گفته این روحانی برجسته اهل سنت کشور، داشتن وزیر از میان اقوام و زن به نفع کشور و وحدت و همدلی است و آبرو و عزت کشور را در سطح بین‌المللی بالا می‌برد.

امام جمعه اهل سنت در بخشی دیگر از سخنانش درباره محدودیت ساخت مساجد اهل سنت در شهرهای بزرگ از جمله تهران سخن گفت و تاکید کرد در شهرهایی که اهل سنت در اقلیت هستند اجازه ساخت مسجد داده نمی‌شود و این مخالف اصل آزادی مذاهب است باعث سرگردانی اهل سنت شده است.

مولوی عبدالحمید همچنین از تلاش حکومت برای مدیریت امور اهل سنت انتقاد کرد و گفت همانطور که منصفانه نیست امور شیعه در دست اهل سنت باشد، امور دینی اهل سنت نیز نباید در اختیار شیعه باشد.

او با انتقاد نسبت به آنچه «امنیتی کردن مساجد و دین» خواند، گفت: «فریاد زدیم که دین و مذهب را دولتی نکنید و بگذارید آزادی مذهبی در کشور وجود داشته باشد اما این کار انجام نشد.»

مولوی عبدالحمید خواستار آن شد که مدیریت اماکن مذهبی اهل سنت ایران به دست خود اهل سنت باشد و حکومت فقط نظارت کند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین در انتقاد از سرکوب مخالفان حجاب اجباری از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی گفت برای هیچ مامور مردی جایز نیست که «دست یک زن را بگیرد و او را بغل کند و بیاندازد.»

همزمان با سخنرانی مولوی عبدالحمید، اینترنت در شهر زاهدان دچار اختلال شده و سخنرانی او در نماز جمعه که از اینستاگرام بصورت زنده در حال پخش بود همانند هفته‌های گذشته قطع شد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.