مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران اعتراضات سراسری ایران، بار دیگر به دخالت نظامیان و روحانیون در حکومت ایران اعتراض کرد و از آنان خواست سیاست را به «اهلش» بسپارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان روز ۲۳ تیر در خطبه‌های خود گفت معتقدیم مشکلات متعدد کشور زمانی حل می‌شود که مسئولان تن به تغییر بدهند و کارها به اهلش سپرده شوند.

او گفت: «معتقدیم که نظامی‌ها در کار خودشان می‌توانند موفق باشند و در میدان سیاست و در پست های سیاسی این سیاستمداران هستند که برای این کار ساخته شده‌اند. علما به کار خودشان برسند به درس و تدریس و فتوا و این کارها که مربوط به خودشان است، رسیدگی کنند.»

مولوی عبدالحمید همچنین بار دیگر حمله مسلحانه به کلانتری زاهدان را محکوم کرد و گفت روحیه مردم ما «کشتار و قتل و راهزنی» نیست.

او گفت حمله به کلانتری زاهدان برای همه سخت بود و بر همین اساس ما این حمله را به شدت تمام محکوم کردیم و از همان لحظه اول اعلام برائت کردیم و گفتیم که از این مسائل بری هستیم.

رسانه‌ها در ایران صبح روز شنبه، ۱۷ تیر، خبر دادند که «افراد مسلح» به کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مسجد مکی حمله کرده‌اند. در این حمله دو مامور نیروی انتظامی و هر چهار مهاجم کشته شدند.

ساعاتی بعد گروه مسلح جیش‌العدل مسئولیت حملۀ روز شنبه به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت و این کلانتری را «یکی از عوامل اصلی وقوع جمعه خونین» خواند.

مولوی عبدالحمید درباره این حمله گفت تلاش ما این بود که این درگیری گسترش پیدا نکند و باعث ناامنی زاهدان و شهرهای دیگر این استان نشود.

او با تاکید بر اینکه «مسیر ما مسیر اعتدال و … میانه‌روی است و ما مخالف سرسخت افراط و تفریط هستیم.»، گفت روحیه مردم ما «کشتار و قتل و راهزنی» نیست و مردم ما با این اقدامات مخالف هستند.

مولوی عبدالحمید همچنین به دارالعلوم زاهدان اشاره کرد و گفت که این مدرسه، یک مدرسه سیاسی نیست.

رسانه‌های حکومتی همچون خبرگزاری تسنیم و صداوسیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارش یکسانی را مبنی بر شناسایی ۱۳۲ نفر از اساتید و طلاب مدرسه دارالعلوم دارای «هویت جعلی» منتشر کردند.

دفتر مدیریت دارالعلوم زاهدان ادعاهای مطرح شده در این گزارش‌ها را رد کرده و آن را «در راستای فشار و تسویه حساب سیاسی» خوانده بود.

مولوی عبدالحمید در این باره گفت: «طلاب در این مدرسه صحبت کردیم که وارد مسائل سیاسی نشوند. و مسیر اعتدال فارغ التحصیلان در افغانستان، تاجیکستان و یا بلاد روسیه هیچ جا دردسر ایجاد نکرده و با افراطیون همراه نیستند و بعضی مسائل که در این مورد گفته شده، تهمت است و بارها گفته‌ایم که با هیچ گروهی ارتباطی نداریم.»

به گزارش سازمان حقوق بشری حال‌وش، نمازگزاران زاهدانی چهل و یکمین «جمعه اعتراضی» را بنا به درخواست مولوی عبدالحمید با برپایی راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

همچنین «کمپین فعالین بلوچ» به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد: «جو شدید امنیتی در شهر زاهدان حاکم است و از بامداد امروز نیروهای نظامی و تک تیراندازها در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان مستقر شدند.»

«نت بلاکس»، سازمانی که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند هم از اختلال گسترده در اینترنت شهر زاهدان خبر داده است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.