همزمان با اعدام سه متهم پرونده خانه اصفهان و واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده به این اقدام، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن زاهدان، با اشاره به افزایش تعداد اعدام‌ها در روزهای اخیر و واکنش شدید مردم در ایران و جهان به آن گفت: «با اعدام نمی توان جلوی یک ملت را گرفت.»

آقای عبدالحمید امروز  ۲۹اردیبهشت، همچنین با اشاره به اینکه «این اعدام‌ها به نام اسلام انجام می‌شود» گفت: «چنین چیزی در دین اسلام وجود ندارد و این نتیجه نوعی نگاه خاص به دین است و من به مردم دنیا می گویم که این اعدام‌ها به دین اسلام ربطی ندارد.»

این روحانی بلند پایه اهل سنت ایران افزود: «وقتی ملت راهی برای حل مشکلاتش نمی‌بیند برای حجاب و دیگر چیزها مبارزه می‌کند.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی از روحانیون برجسته سنی مذهب ایران است که از شروع اعتراضات سراسری انتقادات تند و بی پرده‌ای نسبت به جمهوری اسلامی کرده است. او پیشتر با غیر شرعی خواندن اعدام معترضان، روند اعدام‌‌ها را بسیار تکان دهنده توصیف کرده بود.

همزمان پس از خطبه‌های انتقادی نماز جمعه زاهدان معترضین با حضور در خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.ویدیوهای منتشر شده از زاهدان حاکی از حضور گسترده معترضانی است که شعارهایی چون «برادر شهیدم خونتو پس می‌گیرم» و «حکومت اعدامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر می‌دهند.

روند افزایشی موارد اعدام در ایران با واکنش‌های جهانی نیز همراه بوده است. سازمان عفو بین الملل، دیروز در نامه‌ای ضمن درخواست برای توقف اعدام این متهمان، گفته بود که «حکومت ایران از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی استفاده کرده  و به اعدام نامتناسب اعضای اقلیت‌های قومی به عنوان بخشی از سیاست تبعیض و سرکوب طولانی‌مدت این گروه‌ها ادامه داده است.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.