اعتراض مولوی عبدالحمید به روند انتخابات در ایران

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نمار جمعه امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ روند انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سوال برد و گفت «مردم «انتخابات آزاد» می‌خواهند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نمار جمعه امروز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ روند انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سوال برد و گفت «مردم «انتخابات آزاد» می‌خواهند.

ویدیوهای منتشر شده نشان می دهد که مردم زاهدان امروز نیز با  شعار «می‌کشم می‌کشم، آنکه برادرم کشت» بعد از اتمام خطبه‌های نماز جمعه دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

او همچنین به روال همه هفته‌های گذشته بر رسیدگی به پرونده جمعه خونین زاهدان تاکید کرد و گفت نه فقط عاملان که «آمران» این رویداد خونین «در هر رده و مقامی که هستند»، باید مجازات شوند.

امام جمعه اهل سنت اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به فشارهای اقتصادی، تورم، گرانی و بیکاری در ایران اشاره کرد و گفت این وضعیت موجب شده سفره مردم خالی شود و آن‌ها در تنگناهای اقتصادی قرار بگیرند.

این چهره مذهبی شناخته شده جامعه اهل سنت به اعتراضات صنفی کارگران و معلمان طی ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت مشکلات معیشتی، موجب می‌شود تا اصناف مختلف از کارگر و کارمند گرفته تا معلمان و کسبه، هر روز تجمع اعتراضی بر پا کنند.

«بی‌عملی مقامات مردم را ناامید کرده است»

امام جمعه اهل سنت زاهدان به وعده‌های بی‌حاصلی که مقامات دولت در جمهوری اسلامی برای «رفع مشکلات مردم» داده‌اند اشاره کرد و گفت: «مسوولان برای رفع مشکلات به مردم امیدواری می‌دادند و می‌گفتند دارد حل می‌شود درست می‌شود اما حالا معلوم است که نه از دست نمایندگان و نه مسوولان کاری ساخته نیست و این مساله خیلی مردم را ناامید کرده است».

مولوی عبدالحمید با اشاره به مشکلات متعددی که جامعه افغانستان با آن دست به گریبان است گفت: «حاکمیت در افغانستان توانست ارزش پول خود را حفظ کند چرا ما باید در این زمینه عاجز هستیم.»

این چهره مذهبی همچینن به سرمایه‌های ایران که در کشورهای مختلف بلوکه شده اشاره کرد و گفت: «سیاستمداران و مسوولان ما نتوانستند با سیاست و مدیریت درست، این پول‌ها را به کشور برگردانند. این‌ها سرمایه ملی ماست که در دنیا پخش و پلا شده است.»

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود گفت ریشه مشکلات اقتصادی در ایران را باید «در جایی دیگر» جست و با زیر سوال بردن روند انتخابات در ایران گفت: «این انتخابات آنی نیست که انسان‌های شایسته، لایق و توانمند را بر سر کار بیاورد. شورای نگهبان و نهادهای ناظر و تاییدکننده، چنان کار را سخت کرده‌اند که هیچ انسان شایسته و توانمندی نتواند برای وارد شدن به صحنه ریسک و جرات کند. برای همین انسان توانمندی نتوانسته به مجلس برود یا مسوولیتی بر عهده بگیرد.»

این چهره مذهبی گفت که از نظر او، حتی «افراد بی‌دین ولی کارآمد» می‌توانند در رأس امور قرار گیرند.

او در ادامه با انتقاد از نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان اعضاب شورای نگهبان را زیر سوال برد و آن‌ها را افرادی با « محدودیت فکری» توصیف کرد و گفت: «این‌ها با افراد توانمند موافق نیستند. توانمندها را قلع و قمع می‌کنند و ضعیف‌ها از این شورا تاییدیه می‌گیرند.»

مولوی عبدالحمید در ادامه برگزاری «انتخابات آزاد» را خواست مردم در ایران دانست و  گفت: «ما مغزهای متفکر را نتوانستیم به صحنه بیاوریم. انسان‌های توانمند و مدیران لایق را نتوانستیم به کار ببریم. نماینده ضعیف، مجلس را ضعیف می‌کند و چنین مجلسی نمی‌تواند در مواقع بحرانی کشور را مدیریت کند. وقتی دولت و رییس‌جمهوری را روی کار می‌آورید که توانایی لازم را برای برنامه‌ریزی کشوری به این وسعت نداشته باشد، در حق این کشور بی‌انصافی کرده‌اید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که: «ملت ایران، دنیا و چگونگی انتخاب روسای جمهوری و نمایندگانشان را می‌بینند و آرزوی همین آزادی و آبادی را برای کشور خودشان دارند. مردم چیز دیگری نمی‌خواهد جز آبادی و توسعه ایران و این که نگاه مسوولان به داخل کشور باشد و ایران را بسازند.»

این چهره مذهبی در بخش دیگری از خطبه‌های پس از ادای نماز به احساس «ناامیدی، حقارت و ناکامی» مردم اشاره کرد و  از حاکمیت خواست اجرای قوانین ناکارآمد را متوقف کند چرا که «مردم ایران صاحب اندیشه و نظرند و نباید قوانین کشورشان دچار جمود باشد. نباید به چیزی بچسبیم که ۴۰ و چند سال پیش تصویب شده است.»

«نه فقط عاملان حتی آمران در هر سطحی باید مجازات شوند»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی پایانی سخنان خود به سفر احمدرضا پورخاقان، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد که گفته می‌شود برای پیگیری پرونده کشتار مردم زاهدان در روز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ که به جمعه خونین زاهدان مشهور شد به زاهدان سفر کرده است.

مولوی عبدالحمید گفت: «ایشان گفتند ما کسانی را که تخلف کردند و مردم را به گلوله بسته، به قتل رسانده و مجروح کردند مجازات می‌کنیم و هیچ مماشاتی هم نداریم. ما این سخنان را یک قدم مثبت از جانب مسوولان تلقی می‌کنیم اما منتظر می‌مانیم که نتیجه چه خواهد بود و در عمل به کجا منتهی می‌شود.»

احمدرضا پورخاقان روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خبر داد که برای ۲۶ نفر در ارتباط با پرونده جمعه خونین زاهدان کیفرخواست صادر شده است.

بر اساس کیفرخواست صادر شده اتهام ۱۱ نفر از این متهمان این، «تیراندازی منتهی به قتل و جرح است» و ۱۵ نفر نیز قرار است به اتهام «سوءاستفاده از موقعیت شغلی، تیراندازی برخلاف مقررات، لغو دستور و ترک فعل‌هایی که اتفاق افتاده» محاکمه شوند

مولوی عبدالحمید بر این نکته که «اولیای دم و مجروحان و مردم» خواهان «قصاص عاملان این جنایت» هستند گفت: «دل مردم زمانی تسلی می‌یابد که مانند وقتی قاتل یک بسیجی و مامور دولتی و انتظامی را قصاص می‌کنید، کسی که مردم را می‌کشد هم به قصاص برسانید.»

او بار دیگر تاکید کرد که مردم زاهدان نه فقط به دنبال مجازات «عاملان» که خواهان مجازات «آمران» و دستور دهنده‌ها «در هر مقام و رده‌ای که باشند» هستند و گفت: «این خواسته‌ای قانونی، شرعی و عقلانی است که آمران هم باید مجازات شوند.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

دختر مهوش ثابت: محرومیت مادرم از تماس تلفنی نهایت بی‌عدالتی است

«مهوش ثابت»، زندانی عقیدتی، پس از انتشار نامه‌ای از زندان اوین، از حق تماس تلفنی محروم شد.

«نگار ثابت»، دختر مهوش ثابت، روز ۵آذر۱۴۰۲ به «ایران‌وایر» گفت که مادرش را به‌دلیل نامه‌ای که در زندان نوشته است، تنبیه کرده‌‌ و او را از حق تماس تلفنی محروم کرده‌اند.

نگار ثابت گفت: «این نهایت بی‌عدالتی است که مادرم را به‌خاطر دلنوشته‌ای از وقایع چهل سال زندگیش، مورد تنبیه و جریمه قرار بگیرد آن هم در داخل زندان! از بچگی به ما گفته‌اند که بالاتر از سیاهی رنگی نیست، ولی ظاهرا برای مادرم هست.»

اخبار

بهروز فرزندی؛ جانباز جنگ ایران و عراق به خاطر اعتقاداتش زندانی است

بهروز فرزندی، شهروند ۵۷ ساله ایرانی از جمله بهاییان صدمه دیده در جنگ است. او بیش از دو سال از عمر خود را در اسارت گذرانده است و به دلیل آسیب‌های وارده در جنگ، به عنوان «جانباز» شناخته می‌شود اما در حال حاضربه دلیل پیروی از آیین بهایی، در زندان شیراز به سر می‌برد.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021