مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از رهبران پرنفوذ اعتراضات ایران بار دیگر از حکومت دینی ایران انتقاد کرد و گفت مذهب‌گرایی کشور را به بن‌بست رسانده است.

امام جمعه زاهدان در خطبه‌های روز ۱۸ فروردین خود از حکومت جمهوری اسلامی خواست صدای مردم را بشنوند و با مردم کنار بیایند و دنبال یک طیف و قشر و مذهب خاصی نباشند چرا که مذهب گرایی کشور را به بن بست رسانده است.

مولوی عبدالحمید در سخنان خود همچنین به برخورد خشن حکومت با زنان و دختران ایرانی به بهانه «بدحجابی» اشاره کرد و گفت زنان ایرانی «عصبانی هستند چرا که احساس می‌کنند حق و حقوق‌شان رعایت نمی‌شود.»

این رهبر پر نفوذ اهل سنت ایران اضافه کرد که «برخورد خشن» با زنان نتیجه‌بخش نیست و برخورد پلیس جمهوری اسلامی با زنان و دختران موجب «هتک حرمت» زنان است.

وی پیش از این برداشتن حجاب از سوی زنان را «معلول سیاست‌های ناکارآمد» جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود زنان ایران در اعتراض به شرایط موجود از برداشتن حجاب به عنوان یک کنش سیاسی و نافرمانی مدنی استفاده می‌کنند.

مولوی عبدالحمید در سخنان امروز خود نیز تاکید کرد که آمران به معروف نباید به زنان بی حرمتی و با خشونت رفتار کنند باید ببینند که چرا زنان اعتراض میکنند حتما در حق زنان ظلم شده است.

امام جمعه زاهدان همچون هفته‌های گذشته بار دیگر خواستار آزادی زندانیان سیاسی، چه زن و چه مرد، شد.

وی همچنین به مشکلات گسترده معیشتی در ایران اشاره کرد و گفت نباید حکومت مردم را بخاطر اعتراض هدف تیراندازی قرار دهد چرا که اعتراض حق مردم است.

او درباره وضعیت دشوار زندگی مردم به ویژه در استان سیستان و بلوچستان گفت که از نقاط مختلف این استان به ویژه روستاها به او گزارش می‌رسد که «مردم برای سحر و افطار چیزی ندارند بخورند.»

مولوی عبدالحمید به حکومت ایران هشدار داد وقتی فقر وجود داشته باشد مردم دین گریز می شوند اکثر مردم ایران معتقدند با این شیوه حکومت داری و زندان کردن مردم مشکلات حل نخواهد شد.

سخنرانی امروز مولوی عبدالحمید همزمان با اختلال گسترده در دسترسی به اینترنت در شهر زاهدان انجام شد

شبکه نت‌بلاکس که دسترسی به اینترنت در جهان را دنبال می‌کند، اعلام کرد که این اختلال بر اساس «الگوی هفتگی قطع اینترنت منطقه‌ای» در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.