بیانیه فعالان مدنی در اعتراض به محکومیت مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی

شماری از فعالان مدنی با انتشار بیاینه‌ای مشترک به بازداشت و محکومیت مجدد «مهوش ثابت» و «فریبا کمال‌آبادی»، زندانیان سیاسی بهایی، اعتراض کردند.

شماری از فعالان مدنی با انتشار بیاینه‌ای مشترک به بازداشت و محکومیت مجدد «مهوش ثابت» و «فریبا کمال‌آبادی»، زندانیان سیاسی بهایی، اعتراض کردند.

بر پایه نسخه‌ای از این بیانیه که در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته است، ۵۷ تن از فعالان مدنی، زندانیان سیاسی سابق، روزنامه‌نگاران و خانواده‌های زندانیان سیاسی، در این بیاینه اتهامات منجر به محکومیت مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی را «بی‌اساس و بی‌پایه» معرفی کرده و حکم صادر شده علیه این دو شهروند بهایی را «ناعادلانه» توصیف کرده‌اند. امضاکنندگان این بیاینه اعتراضی در پایان این بیانیه آزار و اذیت سیستماتیک علیه بهاییان در ایران را محکوم کرده و نوشته‌اند: «هیچ‌کس نباید به صرف اعتقادات و دینش مورد آزار، اذیت و یا پیگرد قرار بگیرد.»

متن بیانیه کامل به شرح زیر است:

فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت (شهریاری) دو تن از چهره‌های سرشناس جامعه‌ی بهائی بار دیگر در زندان هستند و برای دومین بار در یک دهه‌ی گذشته با حکم ظالمانه‌ی ۱۰ سال زندان مواجه شده‌اند. مهوش و فریبا در مردادماه ۱۴۰۱ توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آنها چندین ماه در بی‌خبری و بلاتکلیفی در این بازداشتگاه امنیتی نگهداری شدند و هم‌اکنون در بند سیاسی زنان زندان اوین به سر می‌برند.

مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی پیش از این در اسفندماه سال ۸۷ به همراه پنج تن دیگر از اعضای جامعه‌ی بهائی دستگیر شده و در دادگاهی ناعادلانه به تحمل بیست سال زندان محکوم شدند. حکم آنها در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس تبدیل شد و آنها پس از سپری کردن ۱۰ سال زندان، در حالی که تنها در سال آخر زندان خود امکان استفاده از مرخصی کوتاه چند روزه را پیدا کردند، در سال ۹۷ آزاد شدند.

کمتر از چهار سال از آزادی آنها نگذشته است که بار دیگر با اتهامات نامعلوم و واهی، برای بار دوم در دادگاه انقلاب، محکوم شده‎اند. مهوش ثابت در حالی این محکومیت سنگین را دریافت کرده که ۷۰ ساله است و از بیماری‌های متعددی که در نتیجه‌ی سال‏های طولانی زندانی بودن بر او عارض شده، رنج می برد. او دچار سل استخوانی است و زندگی در زندان برای او با سختی و دردی همیشگی همراه است.

فریبا کمال‌آبادی ۶۰ ساله است. در دوران بازداشت قبلی، بزرگ شدن فرزندانش، ازدواج آنها و حتی تولد نوه‎اش را در زندان سپری کرد و حالا بار دیگر با حکمی ده ساله روبروست.

ما جمعی از فعالان مدنی، دستگیری و زندانی کردن فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، ایراد اتهامات بی‌اساس و بی‌پایه به آنان و صدور حکمی اینچنین سنگین و ناعادلانه علیه آنها را محکوم می‌کنیم. این دو زن روزهای زیادی از عمرشان را به جرم بهائی بودن در زندان‌ها سپری کرده‌اند. هیچ‌کس نباید به صرف اعتقادات و دینش مورد آزار، اذیت و یا پیگرد قرار بگیرد.

امضاکنندگان این بیانیه:

سارا احراری، فریبا اسدی، نیکناز افتحی، شهناز اکملی، رضا اکوانیان، ابراهیم الله‌بخشی، مهسا امرآبادی، نوشابه امیری، هستی امیری، آسیه امینی، نسیم باقری، اعظم بهرامی، فرنگیس بیات، پریسا پوینده، نیره توحیدی، ملی جعفری،‌ رضا حاجی‌حسینی، لیلا حسین‌زاده، پروانه حسینی، ملینا خورشیدیان، آتنا دائمی، سعید دهقان، الهام‌ رسولی، حسین رئیسی، فریده شاهگلی، منصوره شجاعی، فاطمه شمس، نگین شیرآقائی، ریما شیرمحمدی، بانو صابری، بنفشه جمالی، محمدجواد طواف، سپهر عاطفی، شیرین عبادی، غزل عبداللهی، رها عسکری‌زاده، روناک فرجی، حامد فرمند، پرستو فروهر، آیدا قجر،‌ صبا کردافشاری، مهرک کمالی، مهدیه گلرو، جواد متولی، عسل محمدی، عالیه مطلب‌زاده، ژیلا مکوندی، پویان مقدسی،‌شهرام موصلچی، عاطفه نبوی، پوران ناظمی، شیوا نظرآهاری، مجتبی هاشمی، فارس هدایتی، پرویز یاری، رضا یونسی و منصوره حسینی‌یگانه.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

یهودی‌ستیزی در پوریم، بهایی‌ستیزی با آهنگ ساسی‌مانکن؛ نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های مذهبی

مشاهدات تیم نظارت بر محتوای «ایران‌وایر» نشان می‌دهند که نفرت‌پراکنی مجازی علیه اقلیت‌های دینی در ماه مارچ نسبت به ماه پیش از آن ۲۹ درصد افزایش یافته است.

در این ماه بیش از ۲۸ هزار مطلب در فضای مجازی علیه اقلیت‌های دینی منتشر شده است. بیشترین بخش از این مطالب، حدود ۲۱ هزار مطلب، مربوط به محتواهای شامل یهودی‌ستیزی است که اکثرا در خبرگزاری‌های وابسته به حکومت انتشار یافته‌اند.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021