«حمزه درویش»، زندانی اهل سنت در پرونده‌ای جدید به حبس محکوم شد

شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت، «حمزه درویش»، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان این شهر را از بابت پرونده‌ای جدید که در دوران حبس علیه او گشوده شده است، مجموعا به ۲۵ ماه و هفده روز حبس تعزیری محکوم کرد.

بر پایه گزارش‌های رسیده به «ایران‌وایر»، شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت، روز ۱۴اسفند۱۴۰۰، حمزه درویش را به اتهام «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی»، به ۱۸ ماه و یک روز حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم کرده است.

این حکم بابت پرونده‌ای جدید و همزمان با تحمل دوران حبس ۱۵ ساله حمزه درویش در «زندان لاکان رشت»، صادر شده است. این پرونده در پی شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از این زندانی سیاسی تُرک و به دلیل انتشار نامه سرگشاده حمزه درویش درباره شیوه دادرسی پرونده و شرایط نگهداریش در زندان، علیه او تشکیل شده بود.

حمزه درویش، پیشتر با انتشار فایلی صوتی از زندان لاکان رشت، با انتقاد شدید از روند دادرسی پرونده‌اش و صدور احکام «فله‌ای» در دوره ریاست «ابراهیم رئیسی» بر قوه قضاییه، وی را «گرگی در لباس چوپان» و خود را قربانی عدم همکاری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

حمزه درویش در سال‌های گذشته بارها نسبت به پرونده‌سازی و اخذ اعترافات اجباری اعتراض کرده و گفته است تحت ‌فشار مأموران اطلاعات رشت تن به اعتراف اجباری علیه خود داده است. وی از زمان انتقال به زندان لاکان رشت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹، بارها در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و نگهداری زندانیان در میان مجرمان خطرناک دست به اعتصاب غذا زده و خواستار بازگردانده شدن به زندان «رجایی‌شهر کرج» شده است.

این زندانی اهل سنت که متهم به ارتباط با گروه «دولت اسلامی» (داعش) است، در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «محمد مقیسه»، به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی کشور»، به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم‌ شده بود.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

آیا اهل سنت در جمهوری اسلامی آزادی دارند؟

«مهدی فرمانیان»، معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب روز ۲۱بهمن۱۴۰۰ در همایش «منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی» که در سالن همایش‌های این دانشگاه در قم برگزار شد، مدعی شد: «مذاهب (سنی‌ها) در جمهوری اسلامی آزادی کافی دارند.» او برای اثبات ادعای خود به این آمار اشاره کرده و می‌گوید: «امروزه اهل‌سنت ۱۵ هزار مسجد، ۵۰۰ مدرسه دینی و ۱۰۰ موسسه دینی دارند که خودشان به‌صراحت آن را اعلام کرده‌اند.»

آیا در جمهوری اسلامی ایران، آزادی مذهب رعایت می‌شود؟ آیا اهل تسنن ایران از ۱۵ هزار مسجد، ۵۰۰ مدرسه دینی و ۱۰۰ موسسه دینی برخوردار هستند؟ آیا این آمار نشانه آزادی مذهبی در ایران است؟ «ایران‌وایر» در این گزارش می‌کوشد، به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

اخبار

فاروق فرساد؛ روحانی اهل سنت که قربانی قتل‌های زنجیره‌ای شد

«شب‌ ۲۸بهمن‌ماه سال ۱۳۷۴ مصادف با ۲۷رمضان ۱۴۱۶هجری قمری بود؛ تازه افطار کرده بود که به دوستانش می‌گوید: می‌روم از بقالی نزدیک مسافرخانه، مسواک بخرم و برمی‌گردم. او رفت ولی، دیگر برنگشت! محلی‌ها که او را می‌شناختند، گفته بودند: چند نفر با لباس شخصی او را سوار اتومبیلی کردند و بردند. اواخر شب، دوستانش پیکر او را در یکی از کوچه‌های خلوت اطراف همان مسافرخانه پیدا می‌کنند. به دیوار تکیه داده شده و در همان حال رها شده بود. [ماموران امنیتی] او را با تزریق آمپول هوا شهید کرده بودند. دو روز بعد از آن هم در قبرستان «ئاساوله» شهر سنندج، به خاک سپرده شد.»
این بخشی از روایت یکی از شاگردان «ماموستا فاروق فرساد» از قتل این روحانی برجسته اهل تسنن ایران در گفت‌وگو با ایران‌وایر است.

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021