هوشنگ کامکار

لادن رحیمی، شهروند‌خبرنگار: ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«هوشنگ کامکار»، مدیر گروه موسیقی «کامکارها» از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران و موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز کُرد اهل سنت ایران در ۷اسفند۱۳۲۵ در یک خانواده موسیقی‌دان در سنندج متولد شد.

او مقدمات موسیقی را در زادگاه خود در کلاس موسیقی پدرش استاد «حسن کامکار» آموخت. اولین سازی که او یاد گرفت، سنتور بود. خودش گفته است حمل آلات موسیقی در فضای بسته آن زمان در سنندج سخت بود و گاهی اطرافیان به او متلک می‌گفتند و سنگ‌پرانی می‌کردند.

در نوجوانی قبل از شروع ساز ویولن، آکاردئون می‌زد. با برادران و تنها خواهر خود گام به گام کار گروهی را آغاز کردند و در همان سنندج در باشگاه افسران، مدارس و تالارهای این شهر موسیقی ردیف دستگاهی و همچنین موسیقی کردی را اجرا کردند.

پس از اخذ مدرک دیپلم در رشته طبیعی با راهنمایی پدرش از سنندج به تهران آمد و نزد استاد «پورتراب» و استاد «حسین دهلوی» امتحان تئوری و ساز ویولن داد و به مدت دو سال در هنرستان شبانه عالی موسیقی نزد استاد «تارخانیان» و سایر اساتید به یادگیری مشغول شد. او پس از مدتی به عنوان کارشناس موسیقی به سنندج برگشت و به آموزش موسیقی در زادگاه خود مشغول شد.

هوشنگ کامکار در سال ۱۳۵۱ وارد  دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و لیسانس موسیقی را در رشته «آهنگ‌سازی» با رتبه اول از دانشگاه تهران اخذ کرد و سپس با بورس اهدایی از کشور ایتالیا عازم رم شد و به مدت یک‌سال‌ونیم در «کنسرواتوار سانتاچی چیلیای رم» به تحصیل پرداخت.

سپس او از طرف دانشگاه «فارابی» با دریافت بورسیه به مدت دو سال و نیم به آمریکا رفت و درجه کارشناسی موسیقی را در ایالات متحده از دانشکده سانفرانسیسکو دریافت کرد.

او  بعد از انقلاب به ایران برگشت و پس از مدت کوتاهی در دانشگاه فارابی به تدریس مشغول شد و با شروع انقلاب فرهنگی از دانشگاه کنار گذاشته شد.

هوشنگ کامکار بعدها به مدت ۱۰ سال در دانشگاه هنر به تدریس موسیقی پرداخت و مدیریت گروه موسیقی این دانشگاه را به مدت ۶ سال (از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۸) بر عهده داشت.

در این مدت، شکل‌گیری گروه کامکارها نیز رسمی‌تر شده بود و مدیریت آن بعد از درگذشت پدر به عهده او گذاشته شد.

وی پس از استعفا از دانشگاه، به پیشنهاد یکی از دوستان و همکاران، آموزشگاه موسیقی کامکارها را تاسیس کرد و تاکنون مدیر گروه موسیقی کامکارها و مدیریت هنرستان آزاد موسیقی کامکارها را در تهران عهده‌دار است.

هوشنگ کامکار حدود شش سال مدیر ارکستر سمفونیک «فرهنگسرای بهمن» بود. این ارکستر که در زمان مدیریت «بهروز غریب‌پور» تاسیس شد، توانست علاوه بر جذب جوانان با استعداد و همکاری با هنرمندان عالی‌رتبه کنسرت‌هایی در سطح بالا توسط رهبران نام‌دار ایرانی و خارجی در تهران به اجرا بگذارد.

هوشنگ کامکار به فراخور تحصیلات آکادمیک خود در موسیقی به تالیف و ترجمه آثاری تخصصی در این زمینه پرداخته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به «اصول ارکستراسیون»، نوشته «ریمسکی کورساکوف» (انتشارات چنگ،۱۳۶۲)، «فوگ و انوانسیون»، «هارمونی قرن بیستم»، «کنترپوان مدال»، «موسیقی کلاسیک و رمانتیک»، «ارکستراسیون»، «کنترپوان» و «آموزش آهنگ‌سازی» اشاره کرد.

آخرین ترجمه‌ استاد هوشنگ کامکار کتاب «کنترپوآن» از والتر پیستون است که انتشارات افق آن را در سال ۱۳۸۶ به بازار کتاب عرضه کرده است.

هوشنگ کامکار از سال ۱۳۶۲ کار در زمینه موسیقی فیلم را با ساخت موسیقی «پل آزادی» شروع کرد.

تصنیف «کجایید ای شهیدان خدایی» یکی از مشهورترین آهنگ‌هایی است که  هوشنگ کامکار آن را ساخته و تنظیم کرده است. این تصنیف با صدای برادرش «بیژن کامکار» اجرا شده است.

هوشنگ کامکار ۲۷مرداد۱۳۹۸ در دهمین همایش شعر و موسیقی کانون ادبی زمستان مورد تجلیل قرار گرفت.

هوشنگ کامکار جدیدترین اثر خود با عنوان «فغانستانی دیگر» را به ستم‌دیدگان و رنج‌کشیدگان مظلوم افغان تقدیم کرد.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021