بوذرجمهر مهر

فیروزه نادری ، شهروندخبرنگار- ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

دکتر «بوذرجمهر مهر»، پزشک و واپسین نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی ایران در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۰۱ در تهران متولد شد.

پدرش «مهربان مهر» و مادرش «پریدخت مهر» نام داشتند و برادرش، دکتر «فرهنگ مهر» بود. مهربان مهر سال‌ها کارگزار و حسابدار مجلس بود و زیر نظر «کیخسرو شاهرخ» در مجلس کار می‌کرد.

بوذرجمهر مهر تحصیلات ابتدایی را در «دبستان جمشیدجم» در سال ۱۳۱۳ و تحصیلات متوسطه را در «دبیرستان فیروز بهرام» سپری کرد و در سال ۱۳۱۹ موفق به گرفتن مدرک دیپلم شد.

او پس از گرفتن دیپلم، برای ادامه تحصیلات پزشکی و آموختن تجربه بیشتر، ابتدا به فرانسه رفت. اما با آغاز جنگ جهانی دوم، به ایران بازگشت و دوره شش ساله پزشکی را در «دانشگاه تهران» گذراند. از سال دوم تحصیل هم به عنوان انترن در وزارت بهداری مشغول شد.

بوذرجمهر مهر پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تهران، به انگلستان رفت و در شهر لندن، در آموزشگاهی به نام «Post Graduate Medical School of London» به تحصیل پرداخت. ‌پس از اتمام تحصیلات عالی پزشکی و گرفتن تخصص در رشته بیماری‌های داخلی، به ایران برگشت و در سال ۱۳۴۵ به عنوان استاد تمام در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

دکتر بوذرجمهر مهر هم‌چنین به سمت پزشک مشاور در بیمارستان‌های تهران مشغول به کار بود.

این دانش‌آموخته رشته پزشکی و متخصص بافت‌شناسی و بیماری‌های داخلی به مدت ۵۱ سال به عنوان استاد در دانشگاه‌های تهران، «بهشتی» و «آزاد» کرج تدریس کرد و سال‌ها مسوول بخش داخلی بیمارستان نفت بود.

از کتاب‌هایش، دو کتاب به نام‌های «بافت‌شناسی عملی» و «بافت‌شناسی و جنین‌شناسی غدد مترشحه داخلی» انتشار یافته‌اند و نیز مقالات متعدد او در «بریتیش مدیکال ژورنال» (British Medical Journal)، مجله دانشکده پزشکی تهران و مجله «طب عمومی» به چاپ رسیده‌اند.

بوذرجمهر مهر سال‌ها مسوول بخش داخلی بیمارستان نفت بوده و به مدت نیم سده به تربیت جوانان دانشگاهی پرداخته است. او به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط کامل داشت. نوشتارها و پژوهش‌های زیادی از دکتر مهر در نشریه‌های معتبر علمی چاپ شده‌اند. از ایده‌های او می‌توان به ایجاد «انستیتو تغذیه»، اضافه کردن ید به نمک، آهن به آب، ایجاد امکانات رفاهی برای دانشجویان، اهمیت به میراث فرهنگی و رفاه اجتماعی برای معلولان و قشر آسیب‌پذیر جامعه یاد کرد.

بوذرجمهر مهر پزشکی را مهم‌ترین علاقه خود بر می‌شمرد و در برابر این پرسش که اگر پزشکی نمی‌خواندید، چه دانشی را فرا می‌گرفتید، به موسیقی اشاره می‌کرد و می‌گفت: «من پیش از این‌ که وارد رشته‌ پزشکی شوم، ویولن می‌نواختم. حتی دوره‌ای نیز پیش استاد صبا مشغول فراگیری این ساز شدم. اما از آن جایی که درس پزشکی زمان فراوانی می‌گرفت، دیگر نتوانستم آموختن این ساز را ادامه دهم. حتی چندی نیز برای فراگیری موسیقی با ساز پیانو تمرین کردم اما متاسفانه آن هم به جایی نرسید.»

دکتر مهر آخرین نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس شورای ملی بود. او که در زمان نمایندگی خود، بزرگ‌ترین کارش را پیدا کردن راه‌کاری برای حل مشکل زمین‌های «تهران‌کاخ» می‌دانست، درباره‌ ویژگی نماینده‌ اقلیت‌های دینی در آن زمان گفته بود: «نماینده‌ مجلس برای اقلیت دو نوع مسوولیت دارد؛ یکی از آن مسوولیتی است که به شکل مدون و نوشته‌ شده که آن، وظیفه‌ همه‌ نمایندگان است و دوم، تحت فشار و ناراحتی بودن ما نمایندگان {نمایندگان اقلیت‌های دینی} بود که در آن زمان آثارش در جاهای گوناگون کشور وجود داشت.»

مدیریت مجله دانشکده پزشکی داشنگاه تهران به مدت دو سال به او واگذار شده بود و دو دوره از طرف مردم پایتخت، به نمایندگی «انجمن شهر تهران» برگزیده شد.

مهر۱۳۸۷، برنامه‌ای برای بزرگداشت دکتر مهر در تالار گردهمایی دبیرستان فیروز بهرام برگزار شد. در این گردهمایی، گروهی از زرتشتیان، همکاران و دانشجویان او حضور داشتند.

بوذرجمهر مهر در سال ۱۳۳۶ با «هما رشیدی» (نقاش) ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، دو فرزند به نام‌های «فرزانه» و «مهرانه» است.

او سرانجام در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ در ونکوور کانادا چشم از جهان فروبست.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021