سهم اندک درویشان زندانی از تخفیف در مجازات زندانیان امنیتی

روزنامه «شرق» در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ منتشر کرده، با اشاره به انتخاب «غلامحسین محسنی اژه‌ای» به عنوان رییس قوه قضاییه و دستور او برای رسیدگی مجدد به پرونده‌های امنیتی نوشته است در میان فهرست منتشر شده از زندانیانی که مورد عفو و تخفیف در مجازات قرار گرفته‌اند، تعداد درویشان زندانی کم بوده است.

«مصطفی دانشجو»، وکیل دادگستری و از درویشان گنابادی در گفت‌وگو با شرق در این گزارش گفته است هشت تن از درویشان در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

به گفته دانشجو، «مصطفی عبدی»، «محمد شریفی‌مقدم»، «عباس دهقان» و «کیانوش عباس‌زاده» در زندان بزرگ تهران، «کسری نوری» در زندان «عادل‌آباد»، «امین علیزاده» و «تقی مردادی» و «سید‌جلال موسوی» در زندان ایلام هستند.

در جریان حادثه «گلستان هفتم» در دی‌ ۱۳۹۶، شمار زیادی از درویشان گنابادی بازداشت و ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.

برخی از درویشان بازداشت شده با گذراندن دوران حبس خود آزاد و یا از آزادی مشروط برخوردار شده‌اند اما برای هشت درویش زندانی، احکام طولانی حبس بین پنج تا ۲۶ سال صادر شده است که هم‌اکنون مشغول گذراندن آن هستند.

بنا برآن‌چه در گزارش شرق آمده است، مصطفی عبدی، محمد شریفی مقدم، کیانوش عباس‌زاده و کسری نوری از ابتدای اسفند ۱۳۹۶ تاکنون بدون بهره‌مندی از مرخصی، در زندان بوده‌اند.

مصطفی دانشجو با اشاره به شکسته شدن احکام صادر شده برای برخی از این درویشان گفته است: «سال گذشته با اعمال کاهش مجازات حبس تعزیری، آقایان عبدی، شریفی‌مقدم، عباس‌زاده و نوری مجازات‌شان از هفت‌و‌نیم سال حبس قابل اجرا به شش‌ سال‌ و سه ماه کاهش یافت اما علی رغم وجود نگرانی از وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌ها در ایام کرونا، هیچ‌یک از این درویشان به مرخصی کرونایی اعزام نشدند.»

این وکیل دادگستری در عین حال تاکید کرده است: «اگر بنا بود مرخصی برای آن‌ها تعیین شود، باید برای همه آن‌ها اعمال می‌شد چرا که در غیراین صورت، آن را نمی‌پذیرفتند.»

مصطفی دانشجو در گفت‌وگو با شرق نسبت به اعمال نظرات بعضا شخصی برخی از قضات در خصوص تحفیف به زندانیان امنیتی گفته است: «رویکرد عدالت ترمیمی و بهره‌جستن از ظرفیت‌های قانونی می‌تواند به آزادی بسیاری از زندانیان، از‌جمله زندانیان امنیتی منجر شود که در مواردی این‌ گونه هم بوده است. اما درباره زندانیان امنیتی، مساله‌ای که وجود دارد، این مهم است که اعطای مرخصی و آزادی مشروط اگرچه در قانون در اختیار قاضی اجرای احکام و دادستان است ولی این مقامات قضایی اعمال نظر خود را منوط به موافقت نهاد امنیتی و ضابطان پرونده می‌کنند. به همین دلیل است که نگرانی از اعمال نظرات بعضا شخصی وجود دارد.»

 این وکیل دادگستری هم‌چنین گفته است: «اختیارات قانونی رییس دستگاه قضا در چنین مواردی در نظر گرفته شده است و اگر رییس قوه قضاییه درباره پرونده‌های امنیتی و سیاسی از اختیارات ویژه خود استفاده کند، ما طبعا شاهد رسیدگی به پرونده این درویشان زندانی و آزادی آن‌ها خواهیم بود.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت آگاه شوید

دیگر خبرها

اخبار

کسری نوری، درویش زندانی از دانشگاه تهران اخراج شد

«دانشگاه تهران» با صدور نامه‌ای، «کسری نوری»، درویش گنابادی زندانی را اخراج و از تحصیل محروم کرده است.
«پوریا نوری»، برادر این زندانی عقیدتی تصویر این نامه را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است.

اخبار

دراویش گنابادی و ایستادگی در برابر سرکوب اقلیت‌ها

۲۸ خردادماه ۱۳۹۷ حکم اعدام «محمد ثلاث» یکی از دراویش گنابادی که در جریان تجمع گلستان هفتم بازداشت شده بود، اجرا شد. اتهام او قتل عمد سه مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری‌ها بود؛ اما ثلاث در دادگاه بر بی‌گناهی‌ خود تاکید کرد و گفت تحت شکنجه وادار به اعتراف شده است.

سه سال پس از این رویداد تلخ، برخی از دراویش گنابادی از نقاط مختلف ایران خود را به آرامگاه محمد ثلاث در بروجرد رساندند تا یاد او را گرامی بدارند. «مصطفی دانشجو»، وکیل دادگستری روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ با انتشار یک ویدیو از برگزاری این مراسم در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آن هنگام که درویش محمد ثلاث و بسیاری از مردمان جهان هم‌نوا با او فریاد بی‌گناهی سر دادند، اما جسارت در قلمی نبود تا اعاده دادرسی محمد ثلاث با شرایطی عادلانه را رقم زند.»

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021