مولانا محمدحسین گرگیج

عکس امام جمعه
نگار راستگو،شهروندخبرنگار: ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

مولانا «محمدحسین گرگیج»، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، مدیر «دارالعلوم فاروقیه» گالیکش و دارای مدرک تحصیلی پایان دوره خارج و درجه اجتهاد است که در سال ۱۳۲۱ در سیستان و بلوچستان به دنیا آمد.

اجداد او در استان سیستان و بلوچستان به صورت عشایری زندگی می‌کردند و وی اولین دروس حوزوی خود را نزد مولوی «نظر محمد لوار زهی» (براهوئی )، در چادرهای عشایری در استان سیستان و بلوچستان شروع کرد و «قاعده بغدادی»، «قرآن» ، «پنج کتاب» و «دیوان حافظ» را که در آن زمان مرسوم بودند، فرا گرفت و سپس راهی شهر زاهدان شد.

مولانا گرگیج در زاهدان کتب مقدمات مانند «صرف میر» و «میزان‌الصرف» و «نحو میر» و «نورالایضاح» تا «نورالانوار» و «شرح وقایه» و «شرح جامی» و «شرح تهذیب» و کتب نصاب درسی را در مدرسه «اشاعه‌التوحید» نزد مولانا «عبدالغفور شه‌بخش» و استاد «مولانا امیر احمد» تمام کرد.

وی بعد از دو دوره تفسیر قرآن مجید در مدرسه اشاعهالتوحید، سند تفسیر دریافت کرده و سپس برای تکمیل دروس عالی‌تر راهی مدرسه «بدرالعلوم» روستای قلعه‌بید در شمال غرب شهرستان خاش شد.

مولانا گرگیج بعدا برای دوره خارج و حدیث که در آن زمان در ایران نبود، به کشور پاکستان رفت. پس از گذراندن دوره‌ها با شرکت در امتحان «وفاق‌المدارس» پاکستان، دو سند اجازه روایت حدیث مدرسه جامعه فاروقیه و وفاق‌المدارس ملتان مولانا «مفتی محمود» را کسب کرد.

او سپس برای دوره تفسیر به مدرسه بدرالعلوم «رحیم یار خان» رفته و دوره کامل ترجمه و تفسیر قرآن را از «فاتحهالکتاب» تا «والناس» را به پایان رساند و با دریافت سند اجازه تفسیر قرآن به ایران برگشت و در استان مازندران، گلستان فعلی در شهر گالیگش مدرسه فاروقیه اهل سنت را تاسیس کرد و به تعلیم و تعلم و تربیت طلاب علوم دینی مشغول شد.

او با ظهور «مجمع فقهی زاهدان» یکی از اعضای اصلی مجمع شد و با تأسیس مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا به عضویت این مجمع نیز درآمد. او همچنین عضو مجمع فقهی ایران است.

مولانا گرگیج، امام جمعه آزادشهر در استان گلستان در میان پیروان اهل سنت و شیعه نفوذ زیادی دارد. او بارها در پرونده‌های قتل که حکم قصاص تعیین شده، با پادرمیانی و گرفتن رضایت از اولیای دم، مانع از اجرای حکم قصاص شدند.

وی همچنین در سال ۱۳۹۳ اسیدپاشی به زنان در اصفهان را محکوم کرده و خود این عمل را جزء منکرات دانسته و گفته بود: «جنایت اخیر اسیدپاشی به طرف زنان و دختران هموطن در اصفهان یک عمل مشمئز و قبیح بود، ما ضمن محکوم کردن این عمل فجیع که بر خلاف انسانیت و شریعت غراء دین اسلام هست، خواستار برخورد شدید با عاملان این جنایت هولناک هستیم. بالفرض افرادی نادان و اشخاصی که عمل اسیدپاشی را نهی از منکر تصور کرده‌اند، این عمل خودش جزو منکرات است.»

سال ۱۳۹۷ هرانا گزارش کرد که مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر پس از حضور در دادسرای ویژه روحانیت شهرستان گرگان به مدت هفت ساعت مورد بازجویی قرار گرفت و طی آن تهدید شد که در صورتی که به انتقادات خود از برخی سیاست‌ها ادامه بدهد، ممنوع‌المنبر و از امامت جمعه منع خواهد شد.

وی بارها به مطالبات شهروندان اهل سنت اشاره کرده و برداشته شدن محدویت‎ها برای علمای برجسته اهل سنت کشور را نخستین مطالبه اهل سنت بر شمرده‌ است.

او در واکنش به تیراندازی مستقیم برخی ماموران انتظامی و کشته شدن شهروندان بلوچ در سیستان و بلوچستان حکومت را به رعایت حقوق بشر دعوت کرده و می‌گوید: «حقوق اقوام رعایت شود، زیرا تا زمانی که حقوق شهروندی رعایت نشود، هرگز صلح و توسعه امکان‌پذیر نخواهد شد. جای تاسف است که هر روز در بلوچستان یک جوان به‌خاطر حمل بیست لیتر گازوئیل و چند کیسه برنج که برای امرارمعاش مجبور به این کار هستند، مورد حمله نیروهای انتظامی قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند.»

طرح مسلح کردن بلوچ‌ها بارها از طرف روحانیان سنی مورد انتقاد قرار گرفته است. مولانا گرگیج یکی از روحانیونی است که بارها از این مورد انتقاد کرده و خواهان جمع‌آوری سلاح‌های توزیع شده در بلوچستان شده است.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ حمایت خود را از «حسن روحانی» اعلام کرد: « اینجانب حمایت خود را از تصمیم شورای راهبردی و مولانا عبدالحمید اعلام می‌دارم.»

مولانا گرگیج البته در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از «ابراهیم رئیسی» حمایت کرده و گفته بود: «موضع بنده در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری همان نظر حضرت شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید است و اینجانب حمایت قاطع خود را از ایشان اعلان می‎دارم.»

وی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با برشمردن مطالبات اهل سنت گفته بود: «همان‎طور که شما از اهل سنت انتظار دارید، با دلگرمی به پای صندوق‎های رأی بیایند و حضور پرنوری داشته باشیم؛ پس به خواسته‌ها و مطالبات اهل سنت پاسخ داده شود.»

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021