صالح ادیبی

ژاله سعادتی، شهروندخبرنگار: ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌شان ساخته‌اند. شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«صالح ادیبی»، متولد ۱۳۴۳ در سنندج، سیاست‌مدار و دیپلمات اهل سنت ایرانی، سفیر و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ویتنام در دولت یازدهم و اولین سفیر کرد سنی‌مذهب جمهوری اسلامی ایران است.

او کارشناس رشته زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) است.

ادیبی قبل از انتصاب به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در ویتنام و کامبوج، عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان و مدیر گروه زبان‌شناختی زبان و ادبیات کردی این دانشگاه بود. او همچنین چند سالی رئیس دانشگاه آزاد کردستان بوده است که بعد از بازگشت دوباره به دانشگاه کردستان، مسئولیت پژوهشکده زبان و ادبیات کردی این دانشگاه را عهده دار شد. بعد از شروع به کار دولت «حسن روحانی» هم به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان انتخاب شد و همچنین نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در استان کردستان و رئیس شورای علمی استان بوده است.

در دوران ریاست بر دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، کمک به دانشجویان محروم و تخفیف در شهریه‌های سنگین این دانشگاه و برنامه‌ریزی در جهت اعتلای آموزش و پژوهش از جمله اقدامات وی است. همچنین می‌توان به ارائه مقالات در سمینارهای جهانی در زمینه ادبیات کردی و فارسی اشاره کرد. وی در عرصه ورزشی و در رشته کاراته، چندین مدال را نیز کسب کرده ‌است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ هفده نفر از امامان جمعه شهرها بزرگ اهل سنت نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشته بودند که در آن اظهار بیعت، همراهی و برادری با آقای روحانی را اعلام کرده بودند که در این نامه صالح ادیبی به عنوان رابط علما و نخبگان کردستان با دولت به آقای روحانی معرفی شده بود.

در ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ و در حالی که زمزمه‌های انتصاب اولین سفیر سنی‌مذهب جمهوری اسلامی در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده بود، «علی یونسی»، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی اعلام کرد: «از همان روزهای اول، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به وزیر امور خارجه دستور داده بود تعدادی از هموطنان اهل سنت و اقوام را که شایسته و واجد شرایط امنیتی، علمی، اخلاقی و سیاسی و همچنین مدافع جمهوری اسلامی هستند به عنوان سفیر برای کشورهای مناسب انتخاب شوند. من هم پیگیر این دستور بودم و مکرر هم بر این خواسته تأکید کردم. اهل سنت و اقوام بدانند که جمهوری اسلامی به آن‌ها اعتماد دارند، سفیر، تنها نماینده دولت نیست بلکه نماینده جمهوری اسلامی است.»

او همچنین دلایل تأخیر در این انتصاب را، مخالفت‌های احتمالی برخی با اصل سیاست خارجی دولت و مذاکرات هسته‌ای دانست و اعلام نمود که پس از انعقاد برجام این دستور اجرایی گردید.

انتخاب سفیر کرد اهل سنت برای اولین‌بار و چهار روز بعد از اظهارات یونسی صورت گرفت. در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ در دولت تدبیر و امید محقق شد و صالح ادیبی به این عنوان استوارنامه خود را برای حضور در سفارت کشورهای کامبوج و ویتنام دریافت کرد.

صالح ادیبی، در ششمین جلسه شورای اداری استان کردستان در این مورد گفت: «انتخاب یک کرد اهل‌سنت نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مطالبات کردستانی‌ها به عنوان یک گروه اقلیت است. انتخاب سفیر کرد اهل سنت از یک سال و نیم پیش در حال پیگیری بود که ابتدا به عنوان سفیر استرالیا مطرح شدم که بعدا این‌جانب به عنوان سفیر دو کشور کامبوج و ویتنام به علت اهل سنت بودن مسلمانان آن منطقه بوده و تسلط من به زبان‌های کردی، انگلیسی و عربی است. اگرچه این کار از یک سال و نیم پیش در جریان بود اما به علت اتمام نیافتن کار، رییس جمهوری این مسئله را در سفر خود به کردستان اعلام نکرد. انتخاب سفیر کرد اهل سنت در راستای تحقق وعده‌های رییس جمهوری است. این اقدام علاوه بر تحقق خواسته دیرین کردها موجب اعتماد بیش از پیش کردها به دولتمردان تدبیر و امید است.»

بعد از انقلاب اسلامی هیچ یک از اقلیت‌های مذهبی در ایران به چنین پست‌های کلیدی دست نیافته بودند و صالح ادیبی اولین سفیر جمهوری اسلامی در بین اقلیت‌های مذهبی است. شهروندان اهل تسنن مثل سایر اقلیت‌های مذهبی بارها خواهان رفع تبعیض و سپردن پست‌های کلیدی به هم‌کیشان خود شده‌اند.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021