منوچهر بی‌بی‌یان

منوچهر بی بی یان در آذرماه ۱۳۱۲ در شهر تهران متولد شد. 

او تحصیلات ابتدائی را در مدرسه اتحاد محله (آلیانس) و دوران اول متوسطه را در دبیرستان تمدن به پایان برد. سپس راهی اسراییل شد و پس از گذرانیدن دوره دوم دبیرستان، در سال ۱۳۳۳ به تهران بازگشت.

او مغازه‌ای را در خیابان منوچهری اجاره کرد و با نام آپولون به خرید و فروش صفحات موسیقی، به ویژه صفحات آهنگ های اروپائی (جاز و کلاسیک) مشغول شد. 

وی بعد از چند سال حضور در رادیو ایران و کسب تجربه در این زمینه،‌ در سال ۱۳۴۰ خورشیدی شرکت آپولون، در زمینه تولید و توزیع صفحات ۴۵ دور گرامافون را تاسیس کرد. اولین قرارداد کمپانی آپولون برای تولید آهنگ در ایران  با ویگن، برای ضبط ترانه «بارون بارونه» بسته شد.

منوچهر بی بی یان به عنوان یک چهره شاخص در عرصه تولید و اشاعه موسیقی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به عضویت اتحادیه هنرمندان کشور پذیرفته شد و با سمت معاونت هیئت مدیره در این سندیکا به فعالیت پرداخت.

در فاصله سالهای ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ خورشیدی آپولون به خاطر مشکلات مالی و اختلاف با اداره مالیات با کاهش تولید مواجه شد. بسیاری از قراردادها فسخ گردید و میزان تولید طی این دو سال به پانصد آلبوم رسید. 

بعدتر با وقوع انقلاب و جنگ در ایران،‌ کمپانی آپولون برای همیشه تعطیل شد.

منوچهر بی‌بی‌یان در سال ۱۹۸۰ میلادی به لس‌انجلس آمریکا مهاجرت کرد. او در این کشور کمپانی «پارس ویدیو»‌را تاسیس کرد که کارش تولید موسیقی روی نوار کاست بود.

او در سال ۱۹۸۱ اولین شبکه تلویزیونی ایرانی در آمریکا را به نام جام‌جم ایجاد کرد و موازات ان نشریه‌های کاغذی با عنوان جام‌جم نیز منتشر کرد. تلویزیون بین‌المللی (ماهواره‌ای) جام‌جم در سال ۲۰۰۰ میلادی تاسیس شد.

این تلویزیون در سال ۲۰۱۰ میلادی تعطیل شد و بی‌بی‌یان نیز دوران بازنشستگی خود را با خانواده آغاز کرد.

اطلاعات بیشتر درباره منوچهر بی‌بی‌یان

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.