مهین عمید

مهین عمید

مهین‌دخت عمید متخلص به «نگاه» در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در شهر همدان چشم به جهان گشود.

مهین دخت تحصیلات ابتدائی را در مدرسه اتحاد (آلیانس) تهران و آزرم طی مدت چهار سال گذرانید، سپس دوران متوسطه را در دبیرستان « نوربخش» در سن پانزده سالگی به پایان رسانید.

 او دوازده سال بیش نداشت که به شعرگویی پرداخت و اولین سروده های خویش را در دبیرستان در قالب اشعار طنز، دوبیتی و مثنوی عرضه کرد. در همان زمان به توصیه دکتر لطفعلی صورتگر به انجمن ادبی دبیرستان پیوست.

مهین عمید به تشویق مادرش (یکی از بنیان‌گذاران ارت ایران) وارد عرصه فعالیت‌های اجتماعی شد و در تشکیلات این سازمان برای رفاه دانش‌آموزان به فعالیت پرداخت.

همزمان با روز جهانی زن در سال ۱۹۷۲ میلادی از طرف سازمان زنان ایران سروده‌ای از مهین عمید تحت عنوان «سبوی می» انتخاب، به چهار زبان ترجمه و برای سازمان جهانی «یونسکو» ارسال شد. این شعر یکی از بهترین شعرهای ارسالی شناخته شد و از طرف سازمان یونسکو جایزه گرفت. به همین دلیل، او از محمدرضاشاه پهلوی نیز یک مدال طلا به همین مناسبت دریافت کرد.

مهین عمید در سال ۱۹۸۴ به دلیل وقوع انقلاب اسلامی در ایران، به آمریکا مهاجرت کرد.
او همزمان به فعالیت‌های اجتماعی در سازمان‌های یهودی این شهر مشغول بود.

از او چندین مجموعه کتاب شعر به جای مانده است.

مهین‌دخت عمید در سال ۲۰۱۶  درگذشت.

اطلاعات بیشتر درباره مهین‌دخت عمید

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021