ملیحه سپیر (کشفی)

ملیحه سپیر

ملیحه سپیر (کشفی) در سال ۱۲۹۷خورشیدی در شهر تهران به دنیا آمد.

ملیحه سپیر کشفی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه نور صداقت آغاز کرد و دوران تحصیلات متوسطه را با فراگرفتن زبان انگلیسی در مدرسه آمریکایی به پایان رساند و موفق به اخذ گواهی تعلیم و تربیت کودکان شد.

او در دوران جنگ جهانی دوم،‌به عنوان یکی از اعضای کانون جوانان در زمینه کمک به بیماران و فعالیت‌های عام‌المنفعه شرکت می‌کند. در پی همین فعالیت‌ها او و براردش دکتر روح‌الله سپیر به تیفوس مبتلا شدند. روح‌الله سپیر در همان زمان درگذشت اما ملیحه بعد از مدتی بهبود پیدا کرد.

ملیحه کشفی با همیاری جمشید کشفی و کمک‌های آمریکن‌جوینت، شورای امور اجتماعی که برای کمک به نیازمندان فعالیت می‌کرد را تشکیل داد.

در سال ۱۳۲۷ خورشیدی با ابتکار ملیحه کشفی و یکی از دوستانش موسوم به شمسی حکمت سازمان بانوان یهود ایران تاسیس شد که بعد ها تأثیر بسزایی در سرنوشت زنان کلیمی داشت .

پس از تشکیل سازمان بانوان ملیحه کشفی به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب شده، فعالیت خود را با کمک رسانی به مادران و کودکان آغاز کرد.

او بعد از یک سفر چهارماهه به آمریکا و آموختن شیوه نوین اداره سازمان‌ها در این کشور، به ایران بازگشت و اقدام به تاسیس چند مهدکودک مدرن در تهران کرد.

پس از وقوع انقلاب اسلامی او همراه با خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد و در شهر لس‌انجلس ساکن شد. او همزمان عضو سازمان بانوان یهود در لس‌انجلس بود.

در ماه مه ۱۹۹۸ سازمان بانوان یهود در لس آنجلس به پاس خدمات اجتماعی و فرهنگی ملیحه کشفی در طی بیش از نیم قرن، تقدیرنامه‌ای را توسط آمنون نتصر به وی اعطا کرد.

ملیحه کشفی در مارس ۲۰۰۴ میلادی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

اطلاعات بیشتر درباره ملیحه سپیر(کشفی)

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021