استاد خدابخش پور بهرام رئیس

خدابخش فرزند بهرام‌رییس مشهور به استاد ماستر خدابخش در سال ۱۲۴۴ خورشیدی در نرسی آباد یزد به دنیا آمد. 

در ده سالگی به همراه خانواده به بمبئی مهاجرت کرد و در ۱۴ سالی که آنجا بود در مدرسه ملافیروز و دانشگاه بمبئی  تحصیلات عالی را کسب کرد و به زبان‌های انگلیسی، گجراتی، پارسی، اوستایی، پهلوی و پازند تسلط کامل پیدا کرد و با زبان‌های سانسکریت، عربی، فرانسه و آلمانی نیز آشنایی یافت.

زرتشتیان بمبئی او را به آموزگاری فرزندان خود گماشتند  اما پس از بنیاد مدارس زرتشتی در یزد، استاد ماستر به خواسته انجمن اکابر پارسیان و سفارش «خورشید جی رستم جی کاما» در سال ۱۲۶۷ خورشیدی به ایران آمد.

او ضمن اینکه در تجارتخانه ارباب اردشیر مهربان به کار مشغول شد به آموزش، تالیف و ترجمه کتاب‌های دین زرتشتی پرداخت و با همراهی «کیخسرو جی خان صاحب»(یکی از پارسیان که به ایران آمده بود، انجمن ناصری یزد را تشکیل داد. این انجمن کارکردی مشابه سازمان‌هایی را پیدا کرد که بعدها انجمن زرتشتیان نامیده شدند.

استاد ماستر خدابخش به همراه استاد جوانمرد شیرمرد و استاد کیومرث وفادار در مدرسه کیخسروی یزد به آموزش کودکان و نوجوانان زرتشتی و غیرزرتشتی پرداختند.

وی در شهریور ۱۲۹۶ خورشیدی هنگامی که برای تدریس به مدرسه کیخسروی یزد می‌رفت با شلیک پنج گلوله به قتل رسید. کوچه محل درگذشت ماستر خدابخش،‌ هنوز به همین نام در محله زرتشتیان یزد وجود دارد.

اطلاعات بیشتر درباره ماستر خدابخش

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.