اردشیر خاضع

اردشیر خاضع

اردشیر خاضع در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی در قریه‌ اله‌آباد رستاق یزد به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کار کشاورزی پرداخت و در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی بنا به دلایلی راهی هندوستان شد و در آن‌جا مشغول کار ‌شد.

خاضع به واسطه‌ی عشقی که به کتاب و مطالعه داشت و چون خودش هم طبع شعری داشت، اقدام به تأسیس یک کتاب‌فروشی به نام خاضع در شهر بمبئی کرد و با همتی که داشت، چنان که دکتر «محمّد دبیرسیاقی» هم در مقدّمه‌ی تذکره‌ی سخنوران یزد آورده است؛ «کتاب‌های بسیاری را از ایران به آنجا می‌برد و تشنگان زبان و ادبیّات فارسی که در هند، همیشه زیاد بودند و خوراک خوبی برای دانشگاه‌های هند به‌ ویژه دانشگاه‌هایی که کرسی زبان فارسی داشتند، تأمین می‌کرد.من با چند نفر از استادان هندی که صحبت می‌کردم، می‌گفتند ما بیشتر وقت‌ها دست نیاز به سوی خاضع دراز می‌کردیم و او همیشه بهترین کتاب‌ها را سعی می‌کرد از ایران بیاورد.»

«دیوان خاضع» در دو جلد، «خاطرات اردشیر خاضع» و «تاریخچۀ اله آباد رستاق» از کتابهای اردشیر خاضع هستند. در بخشی از این کتب، او به وضعیت زرتشتیان در زمان‌های گذشته نیز اشاره دارد.

اردشیر خاضع در سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در بمبئی درگذشت.

اطلاعات بیشتر درباره اردشیر خاضع

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021