موبد رستم شهزادی

رستم شهزادی،‌موبد موبدان ایران و از نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی بود که باعث باقی ماندن پرچم سه‌رنگ ایران،‌بعد از انقلاب اسلامی شد.
رستم شهزادی

موبد رستم فرزند دینیار شهزادی و سلطان موبد خداداد در ۳ فروردین ماه سال ۱۲۹۱ خورشیدی در یزد در محله‌ی کوی موبدان دیده به جهان گشود. موبد رستم شهزادی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر یزد و در دبستان دینیاری گذراند.

وی پس از گرفتن مدرک ششم‌ ابتدایی او سرپرستی گروه سرود دبستان دخترانه قاسم‌آباد یزد را بر دوش گرفت. مسوولیتی که یک سال بردوش او بود و پس از آن به همراه هم‌کلاسی دوران دبستانش فیروز آذرگشسب راهی تهران شد. سفری که تمام مخارج آن را انجمن موبدان یزد پذیرفته بود.  تا از این راه او بتواند تحصیلات عالی را بیاندوزد. 

موبد شهزادی پس از آمدن به تهران در آغاز به مدرسه‌ی جمشیدجم رفت ودوره مقدماتی را در آن جا گذراند و پس از آن به سبب داشتن نمرات قابل قبول به دبیرستان البرز رفت. پیشرفت رو به رشد موبد شهزادی تا آن جا ادامه یافت که کنکاش موبدان در سال ۱۳۰۷ خورشیدی  بار دیگر با هزینه خویش او را به همراه فیروز آذرگشسب بورسیه کرد. این‌بار آنها را به هند فرستاد تا در آموزشگاه «کاماآتورنان»، که ویژه‌ی موبد زادگان بود، آموزش‌های عالیه‌ دین زرتشتی را نیز بگذراند و بر زبان‌های اوستایی، پهلوی، پازند و مسایل تطبیقی ادیان استاد شود.

موبد شهزادی دو دوره متفاوت را در آن دانشگاه گذراند. نخست، وی یک دوره‌ی سه ساله را به در راستای گرفتن مدرک «موبد اوستاخوان» پشت سرگذاشت. پس از آن با گذراندن چهار سال توانست مدرک «موبد دانشمند» را بگیرد.

وی در سال ۱۳۱۴  دیپلم عالی این رشته را از دست موبدان نامدار آن زمان هندوستان دریافت کرد.

در سال ۱۳۳۹ خورشیدی که نخستین کنگره‌ی ‌جهانی زرتشتیان در تهران برگزار شد، موبد شهزادی به عنوان دبیری کنگره برگزیده شد. در سال ۱۳۵۲ خورشیدی نیز به عنوان سرپرست دفتر ازدواج زرتشتیان تهران به کار مشغول شد و تا پایان عمر در همین سمت بود.

موبد شهزادی که تجربه‌ی چندین گردش هیات‌ مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران را نیز در کارنامه ‌فعالیت‌های خود داشت پس از انقلاب نیز از کارهای اجتماعی کنار نکشید و به مجلس خبرگان رفت. آن‌گونه که ۲۰ آبان ۱۳۵۸ در مجلس خبرگان نقش اصلی را در تصویب سه ‌رنگ سبز و سفید و سرخ پرچم ایران را اجرا کرد.

رستم شهزادی کتابهای فراوانی در زمینه دین و آیین زرتشتی منتشر کرده و در مصاحبه‌های تلویزیونی-رادیویی و مطبوعاتی پیرامون دین زرتشتی حضور می‌یافت.

موبد رستم شهزادی در ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۷۸ خورشیدی درگذشت و در آرامگاه زرتشتیان در منطقه قصرفیروزه تهران به خاک سپرده شد.

اطلاعات بیشتر درباره موبد رستم شهزادی

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021