مارتیک دراوانسیان

مارتیک دراوانسیان را به عنوان پدر ارتوپد فنی ایران می‌شناسند.
مارتیک دراوانسیان

 اوایل سال ۱۳۰۰ خورشیدی، پدر مارتیک و دو برادرش برای ادامه تحصیل از ایران به فرانسه اعزام شدند. پدر مارتیک ‏در رشته برق تحصیل کرد. چندی بعد، شریک آینده زندگی اش او را راهی اتیوپی ساخت. پس از یک آشنایی ‏کوتاه، پیوندشان برقرار شد. نتیجه آن چهار فرزند بود. مارتیک، دومین پسر خانواده، در 1316 در ایتوپی به دنیا آمد. پدر ‏مارتیک از هواداران استقلال این کشور بود. به همین دلیل، پس از حمله موسولینی به اتیوپی، با توجه به تابعیت ‏ایرانی وی، به جیبوتی که از مستعمرات ایتالیا بود، تبعید شد.‏

مارتیک چهارده سال بیشتر نداشت که پدرش در سانحه ای جان خود را از دست داد. دیری نپایید که ‏مادرش نیز در اثر بیماری درگذشت. به دنبال مرگ مادر، عموی خانواده، که در ایران زندگی می کرد، فرزندان برادر ‏را به ایران فراخواند و سرپرستی آنان را برعهده گرفت.

هم زمـان، با داشتن تسلط به دو زبـان انگلیسی و فرانـسوی، سمـت مترجـمی و دستیاری نماینده سازمان ملل را ‏در جمعیت شیر و خورشید برعهده گرفت. پس از ورود به این عرصه، به دلیل علاقه وافر به خدمات بشردوستانه، با ‏تلاش و رایزنی های فراوان و جلب همکاری سازمان ملل متحد و وزارت بهداری تمهیدات اولیه را برای راه اندازی ‏اولین مرکز فنی ارتوپدی در ایران فراهم آورد. او در 1341ش، با انتخاب 25 جوان مستعد و همکاری استادان این ‏رشته، به خصوص آقای ویل(5) و با بهره گیری از امکانات آن زمان، تحت نظارت سازمان ملل متحد شروع به فعالیت کرد.‏

این فعالیت ها موجب شد تا پس از گذشت چهار سال سازمان ملل این مرکز را، مرکز آموزشی این رشته در ‏شرق مدیترانه معرفی و مسئولیـت آمـوزش کـشورهـای مخـتلف آسیایی، آفریقایی و خاورمیانـه را به آن واگذار کـند. بر ‏این اساس، بیـش از 270 دانشجو از کشورهای مختلف نظیر برمه، یمن، کویت، پاکستان، افغانستان، تایلند، ‏سریلانکا، مصر، قبـرس، سـودان، عـراق و هنـد در این مرکـز آمـوزش دیدند. این دانشجـویان، پس از طـی دوره های ‏نظری و عملی، مشغول ارائه خدمات ارتوپدی فنی در کشورهای خود شدند. با گذر زمان و افزایـش نیاز جامعه به ‏خدمات مـراکز توان بخشی به ویژه در طول جنگ تحمیلی به همت دِر آوانسیان و دیگر همکارانی که زیرنظر ایشان ‏تعلیم یافته بودند مراکز ارتوپدی فنی در چند شهر بزرگ ایران نیز تأسیس شد. 

او با پایـه گذاری علم نوین ارتوپـدی فنـی در ایران نخـستین گام ها را بـرای ارائه خـدمات توان بخشی در ایران ‏برداشت.

وی در  24 تیر 1388 در پی سانحه هواپیمای توپولف تی یو 154 شرکت هواپیمایی کاسپین درگذشت.

اطلاعات بیشتر درباره مارتیک درآوانسیان

 

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد. 

© Copyright Off-Centre Productions 2021