***

«فرد ملکیان»، بازیکن سابق فوتبال در تیم‌های «آرارات» و «استقلال» تهران و از فوتبالیست‌های ارمنی‌تبار ایران است که اول فروردین سال ۱۳۵۳ در محله «نارمک» تهران به دنیا آمده و بزرگ شده همین منطقه است.

ملکیان فوتبال را از ۹ سالگی آغاز کرد. کلاس سوم دبستان بود که معلم ورزش‌ مدرسه‌اش او را به زمین‌های خاکی برد و با تیم محلی که تشکیل داده بود، به او بازی داد. چندی بعد همان معلم ورزش که «رافیک آقاجانیان» نام داشت، مربی تیم نوجوانان آرارات شد و فرد را هم به همان تیم برد.

آن‌ها آن سال در تیم دسته سوم تهران قهرمان شدند و به تیم دسته دوم رفتند. باز همان سال قهرمان شدند و به لیگ یک رسیدند. بعد فرد به تیم امید آرارات رفت و  توانست با این تیم هم به مقام قهرمانی دست پیدا کند.

درخشش فرد در تیم‌های آرارات باعث شد تا به تیم‌ ملی جوانان و امید ایران دعوت شود. او چند سال را به عنوان بازیکن ثابت در تیم‌های ملی پایه ایران حضور داشت تا سابقه ملی را هم در کارنامه خود به ثبت برساند.

فرد در دانشگاه هم در رشته دندان‌پزشکی قبول شد اما به قول خودش، درس را فدای فوتبال کرد تا الان حسرت این را بخورد که چرا درسش را ادامه نداد.

سال ۱۳۷۵ بود که فرد ملکیان به استقلال رفت. او با نظر «ناصر حجازی» و پس از مذاکره با «علی فتح‌الله‌زاده»، راهی استقلال شد. فرد از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۹ را در استقلال سپری کرد.

شاید بتوان او را یکی از بدشانس‌ترین بازیکنان فوتبال نامید، چون در دوران اوج فوتبالش مصدوم و مجبور شد چهار بار زانوی خود را جراحی کند. همان جراحی‌ها باعث شدند تا فرد هنوز هم درد زانو داشته باشد و حتی نتواند فوتبال بازی کند.

فرد ملکیان در دوران بازی خود، حضور در سه شهرآوردهای (دربی) ۴۵، ۴۶، ۴۷ را تجربه کرد که در همان اولی موفق به گل‌زنی شد. او در دقیقه ۴۴ شهرآورد ۴۵ که بازی برگشت هشتمین دوره «لیگ آزادگان» بود، موفق شد دروازه «احمدرضا عابدزاده» را باز کند. او هم‌چنین جزو ۱۱ بازیکن استقلالی است که موفق شده‌اند در اولین شهرآورد خود گل بزنند.

سال ۱۳۸۱ بود که فرد با نظر «امیر قلعه‌نویی»، بعد از دو سال دوری از فوتبال، توانست به استقلال برگردد. با این حال، هر چه تلاش کرد تا بتواند برای استقلال بازی کند، فایده نداشت. مصدومیت زانوی او باعث شده بود تا دیگر نتواند درون زمین فوتبال بازی کند. او همان سال بعد از چهار بازی برای استقلال، از فوتبال خداحافظی کرد.

فرد ملکیان بعد از آویختن کفش‌هایش، در سال‌های اخیر به همراه «ادموند بزیک»، مربی‌گری باشگاه فوتبال آرارات تهران را برعهده داشت.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.