ژرژ پطرسی

شهره فرجاد، شهروند‌خبرنگار: ایران را تمامی ایرانیان، فارغ از عقاید شخصی، دین یا مذهب‌ خود ساخته‌اند. خبرنگاران و شهروندخبرنگاران «ایران‌وایر» در مجموعه‌ای، چهره‌های برجسته اقلیت‌های دینی و مذهبی را معرفی می‌کنند. شما هم اگر با شخصیت‌های برجسته اقلیت‌های دینی آشنایی دارید یا داستان زندگی و خدمات آن‌ها را می‌دانید، با ایمیل adyan@iranwire.com تماس بگیرید و روایت خود را با ما در میان بگذارید.
***

«ژرژ پطرسی»، دوبلور ایرانی آشوری‌تبار است که در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد. گویندگی در کارتون «رابین‌هود» به جای شخصیت رابین‌هود از خاطره انگیزترین کارهای او نزد ایرانیان است.

ژرژ پطرسی در ابتدا به موسیقی بسیار علاقه‌مند بود اما در آن مقطع با مخالفت خانواده‌اش، از ورود به عرصه موسیقی صرف‌نظر کرد.

او در سال ۱۳۴۶، وقتی که هنوز دانشجو بود، به پیشنهاد یکی از دوستانش به «استودیو شهاب»، نزد «هوشنگ کاظمی» رفت و تست صدا داد. همان‌جا نظرها را به خود جلب کرد و به طور رسمی وارد این حوزه شد.

پطرسی سرانجام در سال ۱۳۵۰ موفق به اخذ مدرک لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا «دانشگاه تهران» شد.

او دوبله را این چنین تعریف می‌کند: «دوبله مثل یک بازی شیرین است و شیرینی آن تمام شدنی نیست. وقت پشت میکروفون می‌نشینیم، با حس سر و کار داریم و با کسر ثانیه روبه‌رو هستیم. یک لحظه غفلت منجر به بد شدن کار می‌شود. پشت میکروفون تمام مسایل زندگی‌ خود را کنار می‌گذارید، حتی اگر دندان درد هم دارید، به آن توجهی نمی‌کنید و با حس کار می‌کنید. حرفه دوبله مثل نزدیک شدن به یک نمایش‌نامه یا خواندن فیلم‌نامه می‌ماند. شما فیلم‌نامه یا نمایش‌نامه را می‌خوانید و نقشی به شما واگذار شده است. بعد با مطالعه آن سعی می‌کنید تجزیه و تحلیل کنید تا با نقطه نظر نویسنده آشنا شوید.»

گویندگی به ‌جای کاراکتر رابین‌هود در کارتون رابین‌هود، «ریچارد ریچ» (جان هرت) در «مردی برای تمام فصول»، مدیر «گراندهتل» (منصور والامقام) در سریال «هزار دستان»، «مستر فرحان» (علی نصیریان) در فیلم «ناخدا خورشید»، «اشعث کندی» (انوشیروان ارجمند) در سریال «امام علی» و «عبدالله نصرانی» (علیرضا شجاع نوری) در فیلم «روز واقعه»، «هنری پنجم» در «لارنس الیویه»، «بنتون فریزر» (پل گراس) در سریال به «سوی جنوب»، «تام هنکس» در «فارست گامپ»، «جیمز کان» در «میزری»، «چارلتون هستون» در «آلاسکا» و «داگلاس هاج» در سریال «ناخوانده» از کارهای به‌ یاد ماندنی او محسوب می‌شوند.

ژرژ پطرسی درباره بهترین کارهایش می‌گوید: «فیلم شهر فرشتگان که من به جای نیکلاس کیج صحبت کردم، به نظرم یکی از بی نظیرترین‌ها بود. به نظرم بهترین فیلم، فیلمی است که با عواطف انسانی درگیر باشد. من به فیلم‌های تخیلی و جنایی علاقه ندارم و یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ام، فیلم فارست گامپ است که به انسان انرژی حیاتی می‌دهد و مفهومی از زندگی دارد.»

او در سال ۱۳۸۰ به امریکا نقل مکان کرد و در شهر شیکاگو مشغول به زندگی بود. پس از آن، در سال ۱۳۸۹ دوباره به ایران بازگشت و به فعالیت دوبله پرداخت.

پطرسی علاوه بر گویندگی، در حوزه بازیگری هم فعالیت داشته است. سال ۱۳۶۶، در فیلم سینمایی «تحفه‌ها» به کارگردانی «ابراهیم وحیدزاده»، نقش کوچکی را ایفا و پس از آن، در سال ۱۳۷۶، یک بار دیگر این حوزه را با فیلم «جهان پهلوان تختی» تجربه کرد.

در این فیلم، هم صدای او شنیده می‌شود (کسی که تیتر خبرها را می‌خواند)، هم به صورت کوتاه، تصویرش را می‌بینید.

ژرژ پطرسی هم‌چنین سال ۱۳۹۴ در فیلم «ناسور»، در سال ۱۳۹۵ در فیلم سینمایی «گرگ بازی» و در سال ۱۳۹۶ بازیگری در سریال‌های «ستارخان» و «ایراندخت» به کارگردانی «محمدرضا ورزی» را در کارنامه خود دارد.

او علاوه ‌بر بازیگری، به‌عنوان سرپرست گویندگان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر ژرژ پطرسی در حرفه‌ سرپرست گویندگان، فیلم روز واقعه است.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

درباره ما

در این وبسایت اطلاعات مربوط به ادیان و مذاهب ایران گردآوری شده ودر درسترس شما قرار دارد. با مراجعه به فهرست و گزینه‌های سایت، به این اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد.

© Copyright Off-Centre Productions 2021